TY - JOUR JF - jpenir JO - JPEN VL - 8 IS - 4 PY - 2022 Y1 - 2022/8/01 TI - Comparing the master curriculum of neonatal nursing in Iran and Wayne of America: A Comparative Study TT - مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان در ایران و ایالت واینه آمریکا: یک مطالعه تطبیقی N2 - مقدمه: دوره آموزشی پرستاری نوزادان دوره­ای جهت تربیت مهم­ترین و تأثیرگذارترین متخصصان حوزه سلامت است. به منظور تعیین نقاط قوت، ضعف، راهبردهای کاربردی و تجربیات موفق برای برنامه درسی موجود، این مطالعه با هدف مقایسه برنامه آموزش کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه نوزادان در ایران و دانشکده پرستاری ایالت واینه آمریکا انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی- مقایسه‌ای در سال 2020 با استفاده از الگوی بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه با استفاده از کلید واژه ­های کوریکولوم(Curriculum)، برنامه(Program)، لاگ­بوک(Logbook) و پرستاری نوزادان(Neonatal nursing) در موتور جستجوی گوگل اسکولار انجام شد. عناصر مقایسه­ای شامل فلسفه، رسالت، چشم انداز، ارزش­ها، اهداف، شرایط ورود، مدت زمان و دوره ­ها، استراتژی­های اجرایی، روش­های تدریس و ارزیابی و غیره می­باشد. یافته‌ها: هر دو کشور مطابق با اصول اساسی برنامه­ریزی استراتژیک، تقریباً در برخی از موارد رسالت، و چشم­اندازمشابه بودند. اما تعریف رشته، شرایط و نحوه پذیرش در دوره، وضعیت شغلی فارغ­ التحصیلان، فلسفه، مأموریت، هدف کلی، نقش فارغ التحصیلان، قوانین و مقررات، پرداخت هزینه، ویژگی های ساختاری و پرسنلی و مباحث تحصیلات تکمیلی در آموزش پرستاری در دو دانشگاه متفاوت بود. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که برنامه پرستاری نوزادان ایران، در مقایسه با برنامه آمریکایی در دانشگاه ایالتی واینه، عمدتاً بر تحقیقات متمرکز بوده و در زمینه ­هایی مانند سازماندهی الزامات پذیرش دانشجو (از جمله مصاحبه، تاییدیه اخلاقی، پیشرفت تحصیلی)، قوانین بالینی، بهبود شایستگی دانشجویان در مهارت­ها و دانش تخصصی پرستاری نوزادان، و فراهم آوردن و ایجاد جایگاه بهتری برای دانش آموختگان در مقاطع بالینی دارای نقص اجرایی بوده است. بنابراین با شناسایی نقائص موجود بایستی در جهت ارتقاء برنامه آموزشی گام برداشته تا به نتایج بهتر و مراقبت با کیفیت در زمینه عمل پرستاری برسیم. SP - 71 EP - 85 AU - pourteimour, sima AU - Nobahar, Monir AU - Babamohamadi, Hassan AD - Professor, School of Nursing and Midwifery, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran. KW - Curriculum KW - Master Program KW - Neonatal Nursing KW - Iran KW - Wayne State University KW - America UR - http://jpen.ir/article-1-636-fa.html DO - https://doi.org/10.22034/JPEN.8.4.71 ER -