TY - JOUR T1 - The mediating role of emotional processing in the relationship between executive actions and academic performance in bilingual children TT - نقش واسطه ای پردازش هیجانی در رابطه بین کنش های اجرایی با عملکرد تحصیلی در کودکان دو زبانه JF - jpenir JO - jpenir VL - 8 IS - 4 UR - http://jpen.ir/article-1-518-fa.html Y1 - 2022 SP - 21 EP - 29 KW - Emotional Processing KW - Academic Performance KW - Executive Action KW - Bilingual Children. N2 - مقدمه: کنش­های اجرایی به ­عنوان مؤثرترین فرایندهای عملکرد شناختی نقش مهمی در موفقیت تحصیلی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ­ای پردازش هیجانی در رابطه بین کنش­های اجرایی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دو زبانه بود. روش: روش این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه­ ی آماری شامل کلیه­ دانش آموزان دو زبانه­ ی دختر مقطع متوسطه­ ی اول در پایه­ ی نهم شهرستان بندر ترکمن در زمستان 1398 بودند که تعداد 280 دانش ­آموز بر اساس روش نمونه­ گیری خوشه­ ای چندمرحله­ ای انتخاب شدند. آزمودنی‌های دانش ­آموز به پرسشنامه‌های عملکرد تحصیلی فام و تیلور، کنش‌های اجرایی نجاتی، ﭘﺮدازش ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﺑﺎﮐﺮ و همکاران پاسخ دادند. نتایج : کنش های اجرایی با نقش واسطه ای پردازش هیجانی در تبیین عملکرد تحصیلی اثر دارد (0/51). کنش های اجرایی بر عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دو زبانه اثر مستقیم دارد و روابط این متغیرها با یکدیگر همسو می­باشد (0/01P<). نتیجه ­گیری: پردازش هیجانی در ارتباط بین کنش­های اجرایی و عملکرد تحصیلی، نقش واسطه­ای دارد. بنابراین با کنترل پردازش هیجانی و تقویت کنش­های اجرایی می­توان موفقیت تحصیلی دانش ­آموزان را افزایش داد. M3 https://doi.org/10.22034/JPEN.8.4.21 ER -