%0 Journal Article %A torkizadeh, fateme %A soltani, amanollah %A tajrobecar, mahshid %A zarezadeh, mahshid %T The effectiveness of motor skills training on response and attention inhibition and concentration in children with attention deficit / hyperactivity disorder %J Iranian Journal of Pediatric Nursing %V 8 %N 4 %U http://jpen.ir/article-1-592-fa.html %R https://doi.org/10.22034/JPEN.8.4.30 %D 2022 %K Attention deficit/hyperactivity disorder, response inhibition, motor abilities, attention and concentration., %X مقدمه: یکی از مشکلات کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش­ فعالی، وجود اختلالاتی در کارکردهای اجرایی است که با آموزش توانایی­های حرکتی می توان آن را افزایش داد. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش توانایی های حرکتی بر بازداری پاسخ ، توجه و تمرکز کودکان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی انجام شد. روش: روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه ی ششم ابتدایی شهر کرمان در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه پژوهش شامل 30 نفرکه به روش نمونه-گیری در دسترس انتخاب شده بودند و به طور تصادفی در دو گروه مداخله (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. نمونه ها به آزمون های اختلال کمبود توجه سوانسون و نولان و پلهام، رنگ-واژه استروپ، آزمون عملکرد پیوسته قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. گروه مداخله طی 18 جلسه 45 دقیقه ای جلسات آموزش توانایی های حرکتی را به صورت گروهی دریافت کردند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. نتایج: بازداری پاسخ و توجه و تمرکز گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معناداری افزایش یافت. اثربخشی آموزش توانایی های حرکتی بر بازداری پاسخ و توجه و تمرکز در مرحله پس آزمون تایید گردید (0/01 >p). میزان این تاثیر در کارکرد اجرایی بازداری پاسخ 0/44 و توجه و تمرکز 0/77 بود. نتیجه­ گیری: آموزش توانایی­های حرکتی بر بهبود بازداری پاسخ، توجه و تمرکز دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه/بیش¬فعالی موثر است. بنابراین از این نوع آموزش می­توان برای کاهش مشکلات دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه/بیش¬فعالی استفاده کرد. %> http://jpen.ir/article-1-592-fa.pdf %P 30-39 %& 30 %! %9 Research %L A-10-435-10 %+ Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Islamic Azad University, Kerman, Iran %G eng %@ 2423-3323 %[ 2022