TY - JOUR T1 - Educational Creative Leadership and it's affected in development Child and Adolescent: A Review Study TT - رهبری خلاق آموزشی و تأثیر آن بر رشد کودک و نوجوان: یک مطالعه مروری JF - jpenir JO - jpenir VL - 6 IS - 4 UR - http://jpen.ir/article-1-470-fa.html Y1 - 2020 SP - 71 EP - 84 KW - Leadership KW - Creativity KW - Creative Leadership N2 - مقدمه: خلاقیت در بالاترین سطح فعالیتهای شناختی انسان است که در فکر، اندیشه، قلم، رفتار و عمل انسان جلوه پیدا می کند. رهبری خلاق ریشه در رهبری تحولی دارد و منظور از آن گسترش و بسط ظرفیت‌ها و توانایی­های فردی است که در نقش‌ها یا فرآیندهای رهبری کارآمد باشند و افراد را قادر سازند به طور پربازده با یکدیگر کار کنند. پژوهش حاضر با هدف «مروری بر منابع علمی در مورد رهبری خلاق آموزشی و بررسی تأثیر آن در رشد کودکان و نوجوانان » صورت گرفت. روش: مقاله حاضر به صورت مروری بر متون و با استفاده ازمطالعات کتابخانه‌ای و اینترنتی در سال 1397انجام شد، کلیدواژه‌های خلاقیت، رهبری و مدیریت، نوآوری سازمانی، مدارس، آموزش و پرورش، و کودکان و نوجوانان به صورت فارسی و انگلیسی در پایگاه داده‌های معتبر از جمله ,Noormags, Magiran , Science Direct, Database Information Scientificو Google Scholar و مطالعات کتابخانه‌ای در کتب علمی منتشرشده استفاده شد. یافته ها: با در نظر همه تعاریف رهبری، در چند ویژگی باهم مشترکند که عبارتند از: رهبری یک فرآیند هدفمند و مبتنی بر ارزش و آرمان است و وابسته به وجود گروه، به عبارتی رهبری هنر نفوذ در زیردستان و وابسته به زمینه است. عملکرد خلاقانه زمانی بروز می­کند که افراد انگیزش بالایی دارند و درباره عقاید خود اشتیاق دارند و از سائق درونی بالایی برخوردارند. عموماً سه دسته رهبران آموزشی خلاق معرفی شده‌اند: رهبرانی که پارادایم‌ها و الگوهای موجود را می‌پذیرند؛ رهبرانی که پارادایم‌های موجود را نفی می‌کنند؛ و رهبرانی که پارادایم‌های موجود را ترکیب می‌کنند. نتیجه گیری: نوآوری یکی از مهم­ترین مشخصه­هایی است که در پرورش رهبری خلاق مورد تاکید قرار می­گیرد. به طور کلی چهار توانمندی اصلی در رهبری خلاق عبارت از خودآگاهی، چابکی و مهارت یادگیری، تاثیر گذاری و مهارت های ارتباطی هستند. رهبری که خود خلاق باشد و افراد خلاق را درک نمایند، قادر است برای هدایت خلاقیت فرایند کار خلاق را درک کند و می داند چگونه افراد خلاق را برگزیند، قادر به تحریک رفتار خلاق آنان است و در نتیجه فضای لازم و مطلوب جهت پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان را فراهم می­آورد. M3 ER -