RT - Journal Article T1 - The effectiveness of emotion regulation-based cognitive therapy on impulsivity and aggression of students with behavioral problems JF - jpenir YR - 2022 JO - jpenir VO - 9 IS - 1 UR - http://jpen.ir/article-1-527-fa.html SP - 22 EP - 33 K1 - Cognitive therapy based on emotion regulation K1 - impulsivity K1 - aggression K1 - behavioral problems. AB - مقدمه: مشکلات رفتاری به عنوان مجموعه پیچیده­ای از مشکلات هیجانی، شناختی و رفتاری می­باشند، که به وسیله فقدان کنترل و عدم پایبندی به اصول اخلاقی و اجتماعی و اختلال در رفتار به شیوه مطلوب جامعه شناخته می­شوند. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر تنظیم هیجان بر تکانشگری و پرخاشگری دانش­ آموزان با مشکلات رفتاری بود. روش : روش پژوهش حاضر نیمه­مداخله­ی طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه شاهد بود. جامعه آماری کلیه دانش ­آموزان دختر و پسر دوره دوم ابتدائی (کلاس چهارم، پنجم و ششم) با مشکلات رفتاری شهرستان تبریز بودند. نمونه پژوهش نیز شامل 36 دانش ­آموز دختر و پسر دوره دوم ابتدائی با مشکلات رفتاری بودند. برای انتخاب نمونه، ابتدا از ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر تبریز، به صورت خوشه­ای سه مدرسه ابتدائی دوره دوم دختر و سه مدرسه دوره دوم پسر انتخاب شدند و پرسشنامه مشکلات رفتاری کوای و پترسون توسط معلم تکمیل گردید و از میان دانش­ آموزانی که نمره بالایی در پرسشنامه مشکلات رفتاری کوای و پترسون کسب کرده بودند، 36 نفر با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج به عنوان نمونه نهایی انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه مداخله (18 نفر) و شاهد (18 نفر) جایگزین شدند. برای جمع ­آوری داده­ها از چک لیست تجدید نظرشده مشکلات رفتاری، پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) و مقیاس تکانشوری بارات (1994) استفاده شد. نتایج : درمان شناختی مبتنی بر تنظیم هیجان بر پرخاشگری و تکانشگری کودکان در گروه مداخله معنادار است (0/001>P)؛ با توجه به مجذور ایتا در هر یک از متغیرهای پرخاشگری (بدنی، کلامی، خشم و خصومت) به ترتیب 0/240، 0/260، 0/196 و 0/221 و تکانشگری (عدم برنامه­ریزی، حرکتی و شناختی) به ترتیب 0/270، 0/283 و 0/251 درصد تغییرات با توجه به درمان شناختی مبتنی بر تنظیم هیجان تبیین می­شوند. نتیجه ­گیری: درمان شناختی مبتنی بر تنظیم هیجان بر کاهش تکانشگری و پرخاشگری در کودکان با مشکلات رفتاری مؤثر است. LA eng UL http://jpen.ir/article-1-527-fa.html M3 https://doi.org/10.22034/JPEN.9.1.22 ER -