TY - JOUR T1 - The Effectiveness of Training of Reading Assistant Package on Dyslexic childrens’ Working Memory - a Multiple Baseline Single Case Study TT - بررسی آموزش بسته خواندن یار بر حافظه فعال کودکان نارساخوان پژوهش تک‌آزمودنی چند خط‌‌ پایه JF - jpenir JO - jpenir VL - 7 IS - 4 UR - http://jpen.ir/article-1-541-fa.html Y1 - 2021 SP - 39 EP - 51 KW - Reading Assistant Package KW - Working Memory KW - Dyslexic Children N2 - مقدمه: پژوهش‌ها به مشکلات شناختی از جمله ضعف حافظه فعال به‌عنوان یکی از اصلی­ ترین مشکلات خواندن در کودکان نارساخوان اشاره دارند، لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بسته خواندن ­یار بر حافظه فعال کودکان نارساخوان انجام شد. روش : طرح پژوهش تک‌­آزمودنی از نوع چند خط‌پایه­ای با دوره پیگیری بود. جامعه‌­ آماری پژوهش کودکان پسر و دختر پایه سوم ابتدایی ارجاع داده شده به مرکز اختلالات یادگیری شهرستان سروآباد در سال 1399-1398 بودند. شش کودک (سه پسر و سه دختر) داوطب واجد شرایط، انتخاب و به‌صورت پلکانی وارد مطالعه شدند. جلسات درمانی برای هریک از آن‌ها به‌صورت انفرادی اجراء گردید. ابزارهای پژوهش، مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم (وکسلر 2003)، آزمون خواندن و نارساخوانی «نما» (کُرمی‌نوری و مرادی 1384) و آزمون حافظه فعال «کرسی» با نرم‌افزار PEBL (کرسی 1972) بودند. یافته ­ها: نتایج درصد بهبودی نمرات حافظه فعال در مرحله مداخله در پسران (42/40) و در دختران (50/31) و در مرحله پیگیری در پسران (74/05) و در دختران (74/05) نشان دهنده تأثیر مثبت مداخله بود. تحلیل­های دیداری و نتایج تحلیل‌های درون‌موقعیتی و بین‌موقعیتی حاکی از تفاوت معنادار بین مرحله خط‌پایه و مداخله برای همه آزمودنی‌ها بود (100=PND). ماندگاری اثر آموزش بسته خواندن‌یار بر حافظه فعال آزمودنی‌ها در مرحله پیگیری تأیید شد. نتیجه­گیری: براساس یافته‌های این پژوهش، آموزش بسته خواندن‌یار بر بهبود حافظه فعال کودکان نارساخوان مؤثر است، بنابراین بسته خواندن‌یار جهت درمان نارساخوان‌ها به‌عنوان ابزاری کمکی پیشنهاد می‌گردد. M3 ER -