AU - parhoon, kamal AU - Alizadeh, Hamid AU - parhoon, Hadi AU - hassanabadi, hamidreza AU - Amraie, Koroush TI - Investigating Motor Profile of Students with specific learning disorder and Students with learning problem PT - JOURNAL ARTICLE TA - jpenir JN - jpenir VO - 8 VI - 4 IP - 4 4099 - http://jpen.ir/article-1-554-fa.html 4100 - http://jpen.ir/article-1-554-fa.pdf SO - jpenir 4 AB  - مقدمه: دانش آموزان جهت کسب موفقیت در مدرسه نیازمند هماهنگی توانایی‌های حرکتی، شناختی و اجتماعی - هیجانی هستند. دراین‌بین نقش مهارت‌های حرکتی به‌عنوان سنگ بنای پیشرفت عملکرد شناختی و اجتماعی- هیجانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این رو، پژوهش حاضر باهدف مقایسه نیمرخ حرکتی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه و مشکل یادگیری انجام شد. روش: در این پژوهش علی- مقایسه ای شرکت کنندگان شامل 100 نفر از دانش آموزان 8 تا 12 سال دارای اختلال یادگیری و 100 نفر از دانش آموزان کم پیشرفت مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند که در متغیرهای سن، جنسیت، پایه تحصیلی و هوشبهر همگن شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج به دست آمده حاکی از عملکرد ضعیف دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه در مهارت‌های حرکتی جابجایی(0/001>P،25/86=F)، کنترل شی (0/001>P ،.35/95=F)، تعادل(0/001>P ،25/04=F)، هماهنگی حرکتی دوطرفه (0/001>P ،92/47=F) و مهارت­های حرکتی ظریف (0/05>P ،22/68=F) نسبت به دانش آموزان دارای مشکل یادگیری بود. از این رو، با توجه به یافته­های به دست آمده می­توان چنین عنوان کرد که نیمرخ حرکتی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه به‌طور معنی داری ضعیف‌تر از دانش آموزان با مشکل یادگیری است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از پژوهش حاضر توجه به مهارت‌های حرکتی در ارزیابی و تشخیص و به تبع آن طراحی و امکان سنجی برنامه­های توان‌بخشی برای دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه و مشکل یادگیری می‌تواند نتایج امیدبخشی در پی داشته باشد. همچنین نتایج به‌دست‌آمده کاربردهای مهم تشخیصی و درمانی برای این دو گروه از دانش آموزان دارد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - jpenir PG - 50 PT - Research YR - 2022