AU - Abdoli, Fahimeh AU - Golparvar, Mohsen AU - Aghaei, Asghar TI - Effectiveness of Early Childhood Care and Education on Wellbeing of Children Aged 2 to 24 Months PT - JOURNAL ARTICLE TA - jpenir JN - jpenir VO - 8 VI - 4 IP - 4 4099 - http://jpen.ir/article-1-614-fa.html 4100 - http://jpen.ir/article-1-614-fa.pdf SO - jpenir 4 AB  - مقدمه: مراقبت و آموزش زودهنگام در دوران کودکی، مهمترین نقش را در آینده کودکان ایفاء می­کند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بسته مراقبت و آموزش زودهنگام کودکی بر بهزیستی کودکان 2 تا 24 ماهه اجرا شد. روش­: روش پژوهش نیمه ­تجربی تک گروهی با پیش ­آزمون و پس ­آزمون بود. جامعه آماری شامل مادران و کودکان 2 تا 24 ماهه شهر اصفهان در زمستان 1399 بود. 25 مادر و کودک برای هر یک از دو گروه سنی 2 تا 12 ماه و 13 تا 24 ماه (در مجموع برای هر دو گروه 50 مادر و کودک) از طریق نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. 8 نفر از گروه 13 تا 24 ماهه در طول مطالعه کناره گیری کردند، لذا تعداد نمونه این گروه به 17 نفر تقلیل یافت. از پرسشنامه ASQ-III برای سنجش بهزیستی کودکان استفاده شد. هر گروه از مادران و کودکان طی 12 هفته تحت آموزش و مراقبت زودهنگام برای کودکان خود قرار گرفتند. نتایج : آموزش و مراقبت زودهنگام کودکی موجب ارتقاء معنادار مولفه های بهزیستی شامل حیطه ارتباطی، حیطه حرکات درشت، حیطه حرکات ظریف، حیطه حل مسئله و حیطه شخصی-اجتماعی در هر دو گروه 2 تا 12 ماه و 13 تا 24 ماه شده است (0/01>P). نتیجه­ گیری: با توجه به تاثیر دوره آموزش و مراقبت زودهنگام بر افزایش بهزیستی کودکان در دو سال اول تولد، استفاده از این نوع آموزش برای کودکان خردسال 2 تا 24 ماه در خانواده و مهد کودک­ها پیشنهاد می شود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - jpenir PG - 96 PT - Research YR - 2022