%0 Journal Article %A safarian, firoozeh %A kamiabi, mitra %A Zare, zahra %A Manzari Tavakoli, alireza %T Evaluation of factor structure and validation of the electronic form of the Life Skills Scale in ten-year-old children %J Iranian Journal of Pediatric Nursing %V 9 %N 2 %U http://jpen.ir/article-1-667-fa.html %R https://doi.org/10.22034/JPEN.9.2.64 %D 2022 %K Life Skills, Child, Factor Analysis, Validation, %X مقدمه: اعتبار سنجی مقیاس مهارت‌های زندگی می‌تواند به ارزیابی مهارت‌های زندگی در کودکان ده‌ساله کمک نماید؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اعتباریابی فرم الکترونیکی مقیاس مهارت‌های زندگی در کودکان ده‌ساله است. روش: این پژوهش از نوع روان‌سنجی ابزار است که جامعه آماری شامل کلیه کودکان ده‌ساله استان کرمان بود که تعداد نمونه‌ها بر اساس معیارهای روان‌سنجی به تعداد ۱۰۰ نفر برای بخش روایی همگرا ، 430 نفر برای بخش روایی سازه و 250 نفر برای تحلیل عاملی تاییدی تعیین شد نمونه‌ها به‌وسیله نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند اطلاعات پژوهش از طریق دو مقیاس مهارت‌های زندگی کرونین و آلن (2017) و مهارت‌های زندگی شارما (2003) به‌صورت الکترونیکی با ارسال لینک مقیاس به موبایل والدین کودکان جمع‌آوری گردید. برای بررسی روایی از روایی محتوا، همگرا و روایی ساختاری استفاده شد. پایایی مقیاس به‌وسیله روش‌های همسانی درونی و پایایی تصنیفی بررسی گردید. نتایج: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مقیاس از هشت عامل تشکیل‌شده است. تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نیز مدل هشت عاملی را تائید کرد. این مقیاس به همراه فرم کوتاه مقیاس مهارت‌های زندگی شارما (2003) اجرا شد که همبستگی معنی‌داری بین دو مقیاس(r=??) وجود داشت و همین‌طور ضریب آلفای کرونباخ برای کل سؤالات و سؤالات ابعاد نیز همگی بزرگتر از 0.7 بود. نتیجه‌گیری: مقیاس مهارت‌های زندگی کرونین و آلن (2017) با 43 گویهاز پایایی و روایی مناسبی در کودکان ده‌ساله ایرانی برخوردار است.از مقیاس مهارت‌های زندگی کرونین و آلن (2017) می‌توان برای ارزیابی مهارت‌های زندگی در کودکان ده‌ساله استفاده کرد. %> http://jpen.ir/article-1-667-fa.pdf %P 64-76 %& 64 %! %9 Research %L A-10-676-3 %+ Assistant Professor, Department of Psychology,Department of pschology and Educational Sciences,Kerman Branch Islamic Azad University Kerman ,Iran %G eng %@ 2423-3323 %[ 2022