Iranian Journal of Pediatric Nursing
مجله پرستاری کودکان
JPEN
Medical Sciences
http://jpen.ir
1
admin
2423-3323
2423-3331
8
10.22034/jpen
14
8888
13
fa
jalali
1397
10
1
gregorian
2019
1
1
5
2
online
1
fulltext
fa
تاثیر مداخلات شناختی مبتنی بر حافظه کاری بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن
Effect of working memory-based cognitive interventions on improving reading performance in students with specific learning disability in reading
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>مقدمه:</strong> امروزه مشکلات مربوط به خواندن شایع ترین مشکل در میان دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری است. و با توجه به تاثیر حافظه در این نوع مشکلات، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مداخلات شناختی مبتنی بر حافظه کاری بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن بود.<br>
<strong>روش:</strong> این پژوهش به شیوه شبه ­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون و پس ­آزمون با گروه گواه انجام گرفت. از جامعه آماری دانش ­آموزان پایه­های چهارم و پنجم ابتدایی ناحیه 2 شهر تبریز، که در سال تحصیلی 95-94 در حال تحصیل بودند. نمونه ­ای 30 نفری به شیوه در دسترس انتخاب، و در دو گروه 15 نفری شاهد و آزمایش، به ­صورت تصادفی جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون ماتریس­­های رنگی ریون، آزمون تشخیص اختلال خواندن و بسته بهسازی حافظه کاری بود.<br>
<strong>یافته ها:</strong> نتایج تحلیل داده ها به شیوه تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش حافظه کاری بر بهبود عملکرد خواندن دانش­آموزان با مشکل خواندن، تأثیر مثبتی دارد و موجب بهبودی­هایی در مولفه­ های بازشناسی کلمه و درک معنا می­شود<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> بر اساس این یافته می­توان نتیجه گرفت که مداخلات مبتنی بر حافظه کاری روش موثری بر بهبود عملکرد خواندن دانش­آموزان با مشکل خواندن است.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>Introduction</strong>: Nowadays The reading difficulties are the most common problem in students with learning disabilities. And due to the effect of memory in these types of problems, this study aimed to investigate the effect of working memory-based cognitive intervention on improving reading performance in students with specific learning disability in reading.<br>
<strong>Method</strong>: The method was the quasi-experimental research design with pre-test, post-test and a control group. The population was students in fourth and fifth grade from region 2 of Tabriz who were studying in the 95-94 school year. 30 subjects were chosen based on availability, and they were replaced randomly in both experimental and control groups of 15 persons. Tools of this research were Raven’s Color Matrix, test of reading disorders and working memory improvement package.<br>
<strong>Results:</strong> The results of the multivariate data analysis showed that working memory training has a positive impact on improving students' reading performance with reading difficulties, and it makes improvement in word recognition and comprehension components<br>
<strong>Conclusion</strong>: Based on these findings it can be concluded that working memory-based interventions for students with reading difficulties is an effective way to improve their reading performance.</span></span></div>
مداخلات شناختی, حافظه کاری, اختلال یادگیری خاص, مشکل خواندن
Cognitive interventions, working memory, specific learning disability, Dyslexia
29
36
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-255-1&slc_lang=fa&sid=1
Rahim
badri gargari
رحیم
بدری گرگری
badri_rahim@yahoo.com
10031947532846005961
10031947532846005961
No
Associate Professor of psychology department, Tabriz University
دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز
delaram
mohamadi
دل آرام
محمدی
delarammohamadi23@gmail.com
10031947532846005962
10031947532846005962
Yes
Young Researchers and Elite Club, Tabriz Branch, Islamic Azad university, Tabriz, Iran
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران