Iranian Journal of Pediatric Nursing
مجله پرستاری کودکان
JPEN
Medical Sciences
http://jpen.ir
1
admin
2423-3323
2423-3331
8
10.22034/jpen
14
8888
13
fa
jalali
1396
9
1
gregorian
2017
12
1
4
2
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر خطرپذیری دختران نوجوان
The Effectiveness of emotional intelligence training on risk taking of adolescent girls
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><strong><span style="font-family: b mitra;">مقدمه</span></strong><span style="font-family: b mitra;">: رفتارهای پرخطر در نوجوانان، پیامدهای منفی روان شناختی و اجتماعی را افزایش می دهد. از آن­جا که هوش هیجانی به عنوان مجموعه­ای از مهارت­ها می­تواند به سازگاری فرد کمک کند بنابراین هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر خطرپذیری در دختران نوجوان شهرستان رشت بود. </span><br>
<strong><span style="font-family: b mitra;">روش کار</span></strong><span style="font-family: b mitra;">: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری پژوهش دختران نوجوان شهرستان رشت در سال 93-94 بودند که 54 نفر از دانشآموزان یک مدرسه دخترانه نواحی رشت به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شده و سپس از کلاسهای آن مدرسه، برای تأمین فرض همگن بودن، دو کلاس به تصادف انتخاب شدند. سپس یک گروه به عنوان گروه کنترل و گروه دیگر به عنوان گروه آزمایش در نظر گرفته شد. در گروه آزمایش کارگاه آموزش مهارتهای هوش هیجانی طی 12 جلسه برگزار شد و گروه کنترل، هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. شرکت کنندگان قبل و بعد از آموزش به مقیاس خطرپذیری که از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است، پاسخ دادند. سپس برای تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. </span><br>
<strong><span style="font-family: b mitra;">یافته ­ها</span></strong><span style="font-family: b mitra;">: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که خطرپذیری گروه آزمایش در دو مرحله پیش و پس از آموزش هوش هیجانی تفاوت معناداری داشته است. به این صورت که خطرپذیری گروه آزمایش در مرحله پس­آزمون نسبت به گروه کنترل کاهش یافته است (0/01</span><span dir="LTR"><span style="font-family: times new roman,serif;">P<</span></span><span style="font-family: b mitra;">).</span><br>
<strong><span style="font-family: b mitra;">نتیجه­ گیری</span></strong><span style="font-family: b mitra;">: بنابراین آموزش هوش هیجانی توانسته است در کاهش رفتارهای پرخطر مؤثر باشد.</span></span><br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction</strong>: Dngerous behaviors in adolscents, increase the negative consequence of psychological and social. Since emotional intelligence as a set of skills can help to individual adaptability so the aim of this study was to investigate the effect of emotional intelligence training on risk taking in the rasht city adolscent girls.<br>
<strong>Methods</strong>: This study was quasi experimental design with experimental and control group. The statistical population of this research include adolscent girls of rasht city during the year of 2015-2016 which 54 of students from one school through rasht areas schools where selected randomly. Then, into classes of that school two class selected randomly, for providing of homogenize hypothesis. Then a group as the control group and the other group were considered as experimental. In the experimental group, the emotional intelligence training workshop was held for 12 sessions and control group did not receive any intervention. Participants before and after training responded to risk taking scale that has agreeble validity and reliability. Then, analysis of covariance was used to analyze the data.<br>
<strong>Results</strong>: The results of covariance analysis showed that the risk-taking score of experimental group in two stages, before and after emotional intelligence training, were significant differences. The risk taking of experimental group decreased in posttest stage compared with control group (P<0/01).<br>
<strong>Conclusion</strong>: So, emotional intelligence training can be effective in reduction of dngerous behaviors. </div>
خطرپذیری, هوش هیجانی, دختران نوجوان
Risk-taking, Emotional intelligence, Adolescent girls
1
8
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-250-2&slc_lang=fa&sid=1
Seyed valiollah
Mousavi
سید ولی اله
موسوی
mousavi180@yahoo.com
10031947532846004875
10031947532846004875
No
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
دانشیار، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
Zahra
Pasandideh
زهرا
پسندیده
zahra_pasandideh@yahoo.com
10031947532846004876
10031947532846004876
No
MSC in General Psychology, Department of Psychology, Islamic Azad University, Rasht, Iran
کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
shima
Poorabolghasem Hosseini
شیما
پورابوالقاسم حسینی
shimahosseini@rocketmail.com
10031947532846004877
10031947532846004877
Yes
MSc in General Psychology, Department of Psycholoy, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
کارشناسی ارشد ، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران