Iranian Journal of Pediatric Nursing
مجله پرستاری کودکان
JPEN
Medical Sciences
http://jpen.ir
1
admin
2423-3323
2423-3331
8
10.22034/jpen
14
8888
13
fa
jalali
1399
1
1
gregorian
2020
4
1
6
4
online
1
fulltext
fa
مقایسه اضطراب، افسردگی و عزت نفس کودکان سالم و مبتلا به لکنت زبان
The Comparison of anxiety, depression and self-esteem in healthy children and children with stuttering
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:iransans;"><strong><span style="font-size:12.0pt;">مقدمه:</span></strong><span style="font-size:12.0pt;"> لکنت زبان در کودکان می ­تواند سلامت روان آنان را تحت تأثیر قرار دهد و تاثیر نامطلوب بر کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی کودک داشته باشد. این مطالعه با هدف مقایسه اضطراب، افسردگی و عزت نفس کودکان سالم و</span> <span style="font-size:12.0pt;">مبتلا به لکنت زبان مراجعه کننده به کلینیک های گفتار درمانی شهرستان­های گناباد و مشهد در سال 1396 انجام شد.</span><br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">روش:</span></strong><span style="font-size:12.0pt;"> این مطالعه مورد-شاهدی بر روی 270 دانش­ آموز در سال 1396 انجام شد و افراد به روش نمونه­ گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده­ ها با استفاده از فرم اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه­ های استاندارد عزت نفس پپ، اضطراب اسپنس و خودارزیابی افسردگی کودکان جمع­ آوری شد. </span><br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">یافته­ ها:</span></strong><span style="font-size:12.0pt;"> با توجه به نتایج پژوهش، میانگین نمره عزت نفس و ابعاد آن تفاوت آماری معنی­ داری را نشان می­دهند (0/001></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span><span style="font-size:12.0pt;">). گرچه بین دو گروه از نظر نمره کل اضطراب تفاوت آماری معناداری نبود اما میانگین خرده مقیاس­های اجتماعی، وسواس فکری و عملی و هراس فضای باز واحدهای پژوهش تفاوت آماری معنی­ داری را نشان می دهند (0/05></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span><span style="font-size:12.0pt;">). بین دو گروه از نظر شدت و نمره افسردگی تفاوت آماری معناداری وجود دارد (0/05></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">P</span></span><span style="font-size:12.0pt;">). </span><br>
<strong><span style="font-size:12.0pt;">نتیجه گیری:</span></strong><span style="font-size:12.0pt;"> نتایج</span> <span style="font-size:12.0pt;">تحقیق</span> <span style="font-size:12.0pt;">نشان</span> <span style="font-size:12.0pt;">می­دهد که کودکان مبتلا به لکنت زبان از اضطراب و عزت نفس پایین­ تر و افسردگی بیشتری نسبت به کودکان سالم برخوردارند. بنابراین اتخاذ تدابیر لازم به منظور پیشگیری از مشکلات روانشناختی و درمان به موقع این کودکان حائز اهمیت می باشد.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:times new roman;"><strong><span dir="LTR">Introduction</span></strong>: <span dir="LTR">stuttering in children can affect their mental health and cause undesirable effects on quality of life and the educational performance of the child. The aim of this study was to compare the anxiety, depression and self-esteem in healthy children and children with stuttering referred to the speech therapy clinics of Mashhad and Gonabad cities in 2017. </span><br>
<strong><span dir="LTR">Method: </span></strong><span dir="LTR">This case-control study was conducted on 270 students in 2017 and selected by simple random sampling method. The data were collected using demographic information form, standard PAP self-esteem questionnaire, Spence anxiety and self-assessment of depression in children. </span><br>
<strong><span dir="LTR">Results: </span></strong><span dir="LTR">According to the results, the mean scores of self-esteem and its dimensions are statistically significant (P <0.001). Although there was no significant difference between the two groups in terms of total anxiety score, the mean of social subscales, obsessive-compulsive disorder, and functional fear and open-mindedness scores showed significant differences (P <0.05). There was a significant difference between the two groups in severity and depression scores (P <0.05).</span><br>
<strong><span dir="LTR">Conclusion:</span></strong><span dir="LTR"> The results of the research show that children with stuttering have anxiety and lower self-esteem and depression more than healthy children. Therefore, it is important to take the necessary measures to evaluate mental health, preventing psychological problems and timely treatment of these children.</span></span></span></div>
کودک, لکنت زبان, اضطراب, افسردگی, عزت نفس
Child, stuttering, anxiety, depression, self-esteem
1
10
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-429-2&slc_lang=fa&sid=1
Samaneh
Najafi
سمانه
نجفی
s.najafi2012@yahoo.com
10031947532846008354
10031947532846008354
No
Lecturer, MSc in Nursing Education, Nursing School, Social Development & Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
مربی، کارشناس ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری ، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
Maryam
Eshghizadeh
مریم
عشقی زاده
m.eshghizadeh@yahoo.com
10031947532846008355
10031947532846008355
No
Lecturer, MSc in Nursing Education, Nursing School, Social Development & Health Promotion Research Center, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
مربی، کارشناس ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری ، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
Mahdieh
Ganji Roudi
مهدیه
گنجی رودی
Mahdiehganjiroudi@gmail.com
10031947532846008356
10031947532846008356
No
BSN Student, Student Research Committee, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
کارشناس پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
Bahareh
Salehi Asl
بهاره
صالحی اصل
ebrahimi.n67@gmail.com
10031947532846008357
10031947532846008357
No
BSN Student, Student Research Committee, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran.
کارشناس پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
Najmeh
ٍEbrahimi
نجمه
ابراهیمی
ebrahimi.n67@gmail.com
10031947532846008358
10031947532846008358
Yes
Lecturer, MSc in Nursing Education, Nursing School, Social Development and Health Promotion Research Centre, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad,Iran.
مربی، کارشناس ارشد آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.