Iranian Journal of Pediatric Nursing
مجله پرستاری کودکان
JPEN
Medical Sciences
http://jpen.ir
1
admin
2423-3323
2423-3331
8
10.22034/jpen
14
8888
13
fa
jalali
1400
5
1
gregorian
2021
8
1
7
4
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش برنامه مراقبت از خود بر کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به سندرم نفروتیک: یک مطالعه نیمه تجربی
The effectiveness of the self- care education programs on the quality of life in School Age children with Nephrotic Syndrome: A Quasi- Experimental Study
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:IRANsans;"><strong>مقدمه:</strong> سندرم نفروتیک یک اختلال شایع در کودکان می باشد که با آسیب گلومرولی همراه است. کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک، بستری های مکرر را تجربه می کنند که این امر بر روی کیفیت زندگی بیمار و خانواده تأثیر گذار است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مراقبت از خود بر کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک انجام گردید.<br>
<strong>روش : </strong>این مطالعه­ی نیمه تجربی در بخش اطفال بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) شهر زاهدان در سال 1397 انجام شد. 96 کودک مبتلا به سندرم نفروتیک به روش در دسترس انتخاب و به طور تصادفی ساده و با قرعه کشی در دو گروه مداخله (48 نفر) و گروه کنترل(48 نفر) تقسیم شدند. در گروه مداخله طی 4 جلسه به مدت 45 تا 30 دقیقه در چهار روز آموزش مراقبت از خود داده شد. 8 هفته پس از آموزش، کیفیت زندگی بررسی شد. از پرسشنامه کیفیت زندگی کودک نسخه 4 (<span dir="LTR">Peds QL 0.4</span>) استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون تی و <span dir="LTR">SPSS</span><span dir="LTR"> v.21</span> استفاده شد.<br>
<strong><span style="color:black;">یافته ها:</span></strong><span style="color:black;"> میانگین نمره کیفیت زندگی در گروه مداخله، پس از مداخله (192/28</span><span style="color:black;">±</span><span style="color:black;">56/02) </span><span style="color:black;">نسبت به قبل از مداخله (164/7</span><span style="color:black;">±</span><span style="color:black;"> 51/73) افزایش آماری معنی داری داشت </span><span style="color:black;">(0/05</span><span dir="LTR"><span style="color:black;">P<</span></span><span style="color:black;">). </span> <span style="color:black;">میانگین تغییرات نمره کیفیت زندگی بعد ازمداخله آموزشی در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی دار داشت (0/05</span><span dir="LTR"><span style="color:black;">P<</span></span><span style="color:black;">). </span><strong><span style="color:black;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></strong><br>
<strong><span style="color:black;">نتیجه گیری: </span></strong><span style="color:black;">نتایج مطالعه نشان داد آموزش</span> مراقبت از خود روی کیفیت زندگی تاثیر داشت. لذا به پرستاران توصیه می شود که از آموزش مراقبت از خود به عنوان یک روش کم هزینه و قابل پذیرش برای کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک استفاده کنند. <span dir="LTR"></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><strong>Introduction:</strong> Nephrotic syndrome is a common disorder in pediatrics that is associated with glomerular disorders. Children with nephrotic syndrome experience frequent hospitalizations which affects the quality of life of the patient and family. This study conducted to investigate the effectiveness of self-care education on the quality of life in children with nephrotic syndrome.<br>
<strong>Methods:</strong> This quasi-experimental study was performed in the pediatric ward of Ali Ebn Abitalib Hospital in Zahedan in 2018. 96 school-age children with Nephrotic Syndrome were selected by convenience sampling and as simply random with lottery method divided into two groups: intervention (n = 48), and control (n = 48) groups. In the intervention group, self-care education was held for 4 sessions (30-45 min) for 4 days. Eight weeks after training, quality of life assessed. The Pediatric Quality of Life Inventory (Peds QL 4.0) used. T-test and SPSS v.21 were used for data analysis.<br>
<strong>Results</strong>: The mean of quality of life in the intervention group after the intervention (56.02±192.28) was higher than before the intervention (51.73±164.70) (P <0.05). The mean of quality of life after the intervention was significantly different between the two groups intervention and control groups (P <0.05).<br>
<strong>Conclusion:</strong> The results suggest that self-care education effected on quality of life, therefore we propose that nurses can use self- care education as a cost-effective and acceptable method for children with nephrotic syndrome.</span></span></div>
سندرم نفروتیک, بستری مجدد بیمار,کیفیت زندگی, خانواده, آموزش
Education, Self- care, Quality of life, Children, Nephrotic Syndrome,
84
93
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-559-1&slc_lang=fa&sid=1
mehdi
مهدی
رضایی نژاد
m.rezaie11@gmail.com
10031947532846009790
10031947532846009790
No
MSc Nursing Student, pediatric nursing department, School of Nursing and Midwifery ,Zahedan University of medical sciences, Zahedan, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان ، ایران.
Mahnaz
Ghaljeh
مهناز
قلجه
ghaljeh.m@gmail.com
10031947532846009791
10031947532846009791
Yes
Assistant Professor ,Department of Nursing Management, Community Nursing Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran.
استادیار، گروه آموزشی مدیریت پرستاری، مرکز تحقیقات جامعه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
alia
عالیه
جلال الدینی
a_jalalodini@yahoo.com
10031947532846009792
10031947532846009792
No
Lecturer, Pediatric Department, Community Nursing Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, zahedan, Iran
مربی هیات علمی ، گروه پرستاری کودکان، مرکز تحقیقات پرستاری جامعه ، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
ALi
Navidian
علی
نویدیان
alinavidian@gmail.com
10031947532846009793
10031947532846009793
No
Professor,Department of Psychiatric Nursing,Pregnancy Health Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran.
استاد،گروه آموزشی روان پرستاری ، مرکز تحقیقات سلامت بارداری، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.