Iranian Journal of Pediatric Nursing
مجله پرستاری کودکان
JPEN
Medical Sciences
http://jpen.ir
1
admin
2423-3323
2423-3331
8
10.22034/jpen
14
8888
13
fa
jalali
1401
7
1
gregorian
2022
10
1
9
1
online
1
fulltext
fa
اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر تنظیم هیجان بر تکانشگری و پرخاشگری دانش آموزان با مشکلات رفتاری
The effectiveness of emotion regulation-based cognitive therapy on impulsivity and aggression of students with behavioral problems
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:IRANsans;"><span style="font-size:16px;"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA"><span style="line-height:115%"><span style="color:black">مقدمه:</span></span></span></b><span lang="FA"><span style="line-height:115%"><span style="color:black"> مشکلات رفتاری به عنوان مجموعه پیچیده­ای از مشکلات هیجانی، شناختی و رفتاری می­باشند، که به وسیله فقدان کنترل و عدم پایبندی به اصول اخلاقی و اجتماعی و اختلال در رفتار به شیوه مطلوب جامعه شناخته می­شوند.</span> بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی <span style="color:black">اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر تنظیم هیجان<b> </b>بر تکانشگری و پرخاشگری دانش­ آموزان با مشکلات رفتاری بود.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA"><span style="line-height:115%"><span style="color:black">روش : </span></span></span></b><span lang="FA"><span style="line-height:115%"><span style="color:black">روش پژوهش حاضر نیمه­مداخله­ی طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه شاهد بود.</span></span></span><span lang="FA"><span style="line-height:115%"><span style="color:black"> جامعه آماری کلیه دانش ­آموزان دختر و پسر دوره دوم ابتدائی (کلاس چهارم، پنجم و ششم) با مشکلات رفتاری شهرستان تبریز بودند. نمونه پژوهش نیز شامل 36 دانش ­آموز دختر و پسر دوره دوم ابتدائی با مشکلات رفتاری بودند. </span></span></span><span lang="FA"><span style="line-height:115%"><span style="color:black">برای انتخاب نمونه، ابتدا از </span></span></span><span lang="FA"><span style="line-height:115%"><span style="color:black">ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر تبریز، به صورت خوشه­ای سه مدرسه ابتدائی دوره دوم دختر و سه مدرسه دوره دوم پسر انتخاب شدند و پرسشنامه مشکلات رفتاری کوای و پترسون توسط معلم تکمیل گردید و از میان دانش­ آموزانی که نمره بالایی در پرسشنامه مشکلات رفتاری کوای و پترسون کسب کرده بودند، 36 نفر با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج به عنوان نمونه نهایی انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه مداخله (18 نفر) و شاهد (18 نفر) جایگزین شدند. برای جمع ­آوری داده­ها از چک لیست تجدید نظرشده مشکلات رفتاری،<b> </b>پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) و </span></span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:115%"><span style="color:black">مقیاس تکانشوری بارات (1994) استفاده شد.</span></span></span> <b><span dir="LTR"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"></span></span></span></b></span></span></span><br>
<span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA"><span style="line-height:115%">نتایج :</span></span></b><span lang="FA"><span style="line-height:115%"> درمان شناختی مبتنی بر تنظیم هیجان<b> </b>بر پرخاشگری و تکانشگری کودکان در گروه مداخله معنادار است (0/001></span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:115%">P</span></span><span lang="FA"><span style="line-height:115%">)؛ با توجه به مجذور ایتا در هر یک از متغیرهای پرخاشگری (بدنی، کلامی، خشم و خصومت) به ترتیب 0/240، 0/260، 0/196 و 0/221 و تکانشگری (عدم برنامه­ریزی، حرکتی و شناختی) به ترتیب 0/270، 0/283 و 0/251 درصد تغییرات با توجه به درمان شناختی مبتنی بر تنظیم هیجان<b> </b>تبیین می­شوند.</span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="FA"><span style="line-height:115%">نتیجه ­گیری: </span></span></b><span lang="FA"><span style="line-height:115%"><span style="color:black">درمان شناختی مبتنی بر تنظیم هیجان<span class="fontstyle01"><span style="color:black"><span style="font-weight:normal"><span style="font-style:normal"> بر کاهش تکانشگری و پرخاشگری در کودکان با مشکلات رفتاری مؤثر است.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:"B Lotus""></span></span></span></b></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:18px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><b>Introduction<span lang="EN">:</span></b><span lang="EN"> Behavioral problems are a complex set of emotional, cognitive and behavioral problems, which are characterized by a lack of control and non-adherence to moral and social principles and behavioral disorders in a desirable way in society. Therefore, the aim of this study was to investigate the effectiveness of cognitive therapy based on emotion regulation on impulsivity and aggression of students with behavioral problems. </span></span></span><br>
<span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><b>Method<span lang="EN">:</span></b> The method of the present study was a semi-interventional pretest-posttest design with a control group. <span lang="EN"> The statistical population was all male and female students in the second grade of elementary school (fourth, fifth, and sixth grade) with behavioral problems in Tabriz. The research sample also included 36 male and female elementary school students with behavioral problems. To select the sample, first from the 3rd education district of Tabriz, three primary schools for girls and three secondary schools for boys were selected in clusters, and the Quay and Peterson Behavioral Problems Questionnaire was completed by the teacher. Among the students who scored high on the Quay and Peterson Behavioral Problems Questionnaire, 36 were selected as the final sample based on the inclusion and exclusion criteria and randomly divided into two experimental groups (18 people) and a control group (18 people) were replaced. To collect data from a revised checklist of behavioral problems, Buss and Perry Aggression Questionnaire (1992) and Barratt Impulsivity Scale (1994) were used. </span></span></span><br>
<span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><b>Results</b><span lang="EN">: Cognitive therapy based on the emotional regulation of aggression and impulsivity in children in the intervention group is significant (P <0.001); According to ETA square in each of the variables of aggression (physical, verbal, anger, and hostility) 0.40, 0.260, 0.196 and 0.221, respectively, and impulsivity (lack of planning, motor and cognitive), respectively. 0.270, 0.283, and 0.251% of the changes are explained according to cognitive therapy based on emotion regulation.</span></span></span><br>
<span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><b>Conclusions:</b><span lang="EN"> Cognitive therapy based on emotion regulation is effective in reducing impulsivity and aggression in children with behavioral problems.</span></span></span></span></span></div>
درمان شناختی مبتنی بر تنظیم هیجان, تکانشگری, پرخاشگری, مشکلات رفتاری.
Cognitive therapy based on emotion regulation, impulsivity, aggression, behavioral problems.
22
33
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-563-1&slc_lang=fa&sid=1
Haniyeh
gholamzade nikjoo
حانیه
غلامزاده نیکجو
hgholamzade23@yahoo.com
100319475328460011771
100319475328460011771
No
PhD candidate of Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
Marziyeh
Alivandi Vafa
مرضیه
علیوندی وفا
hgholamzade23@yahoo.com
100319475328460011772
100319475328460011772
Yes
Assistant Professor, Department of Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
Seyed Mahmoud
Tabatabaei
سید محمود
طباطبائی
hgholamzade23@yahoo.com
100319475328460011773
100319475328460011773
No
Associate Professor of Cognitive Neuroscience, Department of Physiology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
دانشیار علوم اعصاب شناختی، گروه فیزیولوژی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
Naiemeh
Moheb
نعیمه
محب
hgholamzade23@yahoo.com
100319475328460011774
100319475328460011774
No
Assistant Professor, Department of Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.
استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران