Iranian Journal of Pediatric Nursing
مجله پرستاری کودکان
JPEN
Medical Sciences
http://jpen.ir
1
admin
2423-3323
2423-3331
8
10.22034/jpen
14
8888
13
fa
jalali
1394
3
1
gregorian
2015
6
1
1
4
online
1
fulltext
fa
مقایسه ی تأثیر برنامه آشناسازی روند بستری با نقشه های مفهومی دیداری و روش چهره به چهره بر میزان ترس و اضطراب کودکان
Comparison the effect of orientation program used by visual concept map and face to face method on fear and anxiety of children
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div align="justify">مقدمه: یکی از روش های آموزشی نوین که ارتباط بسیار نزدیک با رویکرد سازنده گرایی دارد نقشه مفهومی است. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین مقایسه ای تأثیر برنامه آشناسازی روند بستری به کمک نقشه های مفهومی دیداری با روش چهره به چهره بر میزان ترس و اضطراب کودکان 6 تا 9 ساله بستری در بخش کودکان شهر سبزوار بود.<br>
روش : بررسی با استفاده از روش نیمه تجربی و انجام پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. آزمودنی های این پژوهش 44 نفر از کودکان 6 تا 9 ساله بستری در بخش کودکان شهر سبزوار بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری داده ها، پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک، ترس بیمارستانی بروم و اضطراب موقعیتی خصیصه ای برای کودکان بودند. داده ها توسط نرم افزار spss ویرایش 20 و آمار توصیفی، شاپیرو ویلک، کای دو، فیشر، t وابسته، ویلکاکسون، من ویتنی و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.<br>
یافته ها: بعد از برنامه آشناسازی، در گروه نقشه مفهومی دیداری و روش چهره به چهره، ترس و اضطراب (موقعیتی، خصیصه ای و کل) کاهش معنیداری داشت(0/05>p). همچنین بین اضطراب خصیصه ای و اضطراب کل در دو گروه تفاوت معنیداری وجود داشت(0/05>p).<br>
نتیجه گیری: استفاده ار نقشه مفهومی بصری در مقایسه با روش چهره به چهره در کاهش اضطراب خصیصه ای و اضطراب کل کودکان بستری در بیمارستان مؤثرتر می باشد. لذا پیشنهاد می شود در محیط هایی که پرستاران وقت کافی برای آموزش چهره به چهره جهت ارائه اطلاعات لازم به بیماران ندارند، می توانند از روش نقشه مفهومی دیداری استفاده نمایند.</div>
<div align="justify">Introduction: Concept map is one of the modern instructional methods in the sense that it is closely related to constructivism. The purpose of this study was Comparison the effect of orientation program used by visual concept map and face to face method on fear and anxiety of hospitalized children 6-9 years old in Sabzevar.<br>
Method: The research project was a quasi-experimental design with pre-test and post-test. The subjects consisted of 44 hospitalized children 6-9 years old in Sabzevar, who were selected no randomly by method. Data collection tools were: demographic information questionnaire, Broom’s hospital fear and the State - Trait Anxiety Inventory for Children (STAIC). Data were analyzed using SPSS (version 20) and Descriptive Statistics, Shapiro- Wilk, Chi-Square, Fishers Exact Test, Paired Sample T Test, Wilcoxon, Mann- Whitney U and ANCOVA.<br>
Results: After orientation program used, in the visual concept map group and face to face method, fear and anxiety (state, trait and total) significantly decreased (p <0.05). Significant differences in trait and total anxiety between two groups were also observed (p <0.05).<br>
Conclusion: Concept mapping was more effective in reducing on trait and total anxiety of hospitalized children than face to face method. The results suggest in the hospital setting, where nurses interfaces to time pressure, visual concept map can educate patients.</div>
نقشه مفهومی دیداری, چهره به چهره, ترس, اضطراب, کودکان, بستری
Visual concept mapping, Face to face, Fear, anxiety, Children, Hospitalized
32
44
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-81-2&slc_lang=fa&sid=1
shahrbanoo
Talebi
شهربانو
طالبی
shtalebi12@yahoo.com
10031947532846007581
10031947532846007581
No
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
javad
Ganjlo
جواد
گنجلو
jganj@yahoo.com
10031947532846007582
10031947532846007582
Yes
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
mohammad
Rakhshani
محمدحسن
رخشانی
rakhsanimh75@gmail.com
10031947532846007583
10031947532846007583
No
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
seyyed mohsen
Asghari Nekah
سید محسن
اصغری نکاح
asgharnekah@gmail.com
10031947532846007584
10031947532846007584
No
دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران