Iranian Journal of Pediatric Nursing
مجله پرستاری کودکان
JPEN
Medical Sciences
http://jpen.ir
1
admin
2423-3323
2423-3331
8
10.22034/jpen
14
8888
13
fa
jalali
1394
6
1
gregorian
2015
9
1
2
1
online
1
fulltext
fa
ممیزی مراقبت های پرستاری مرتبط با اکسیژن درمانی نوزادان نارس بستری در بخش های مراقبت ویژه نوزادان
Auditing of oxygen therapy nursing care in premature neonatal in NICU training centers of Ahvaz University of Medical Sciences in 2012.
عمومى
General
پژوهشي
Research
<b>مقدمه</b>: اکسیژن درمانی روشی است که اکسیژن را با غلظتی بیش از آنچه در هوای محیط وجود دارد برای مددجو فراهم می کند.اکسیژن درمانی در درمان بسیاری از نوزادان نارس انجام می شود و از آن جا که یک دارو است همانند یک دارو باید تجویز شود. هدف از این مطالعه “ممیزی مراقبت های پرستاری مرتبط با اکسیژن درمانی در روش کلاهک و جریان آزاد در نوزادان نارس بستری در بخش های مراقبت ویژه نوزادان" است.<br>
<b>روش </b>:پژوهش حاضر، یک مطالعه ی مقطعی-توصیفی با بررسی 400 مراقبت پرستاری مرتبط با اکسیژن درمانی در نوزادان نارس در مرحله قبل، حین و بعد از دو روش جریان آزاد و کلاهک با استانداردهای موجود در بخش های مراقبت ویژه نوزادان در بیمارستان های آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شد. در این پژوهش اطلاعات مربوط به مراقبت های پرستاری مرتبط با اکسیژن درمانی در نوزادان نارس، با استفاده از پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناسی و "چک لیست ممیزی مراقبت های پرستاری مرتبط با اکسیژن درمانی در روش کلاهک و جریان آزاد در نوزادان نارس بستری در بخش های مراقبت ویژه نوزادان " تدوین شده توسط پژوهشگر بر اساس استانداردهای اکسیژن درمانی نوزاد نارس گرد آوری شد.<br>
<b>یافته ها:</b> میزان رعایت استاندارهای اکسیژن درمانی در نوزادان نارس بستری در بخش های مراقبت ویژه نوزادان در بیمارستان های آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در عملکرد پرستاران در مرحله قبل از اکسیژن درمانی در روش کلاهک90 درصد و در جریان آزاد در 3/ 83 درصد ضعیف بوده است. این عملکرد در مرحله ی حین اکسیژن درمانی در روش کلاهک در 84 درصد و در روش جریان آزاد 53/3 درصد متوسط و در مرحله ی بعد از اکسیژن درمانی در روش کلاهک 2/ 99 درصد و در روش جریان آزاد 98/6درصد ضعیف بوده است.<br>
<b>نتیجه گیری</b>: اشتباهات و خطاهای مرحله قبل و حین و بعد از اکسیژن درمانی توسط پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز مشاهده شده است، لذا باید ضرورت ارائه برنامه های آموزشی و درمانی را برای به روز کردن توانمندی های پرستاران بیش از پیش مورد تاکید قرار داد.
<b>Introduction</b>:Oxygen therapy is a supplying oxygen method by more saturation in einvironmaent for patients. Oxygen is used in the treatment of many imatured neonated so Oxygen is as a drug and should be considered as a drug. The aim of this study was to determine of auditing of oxygen therapy nursing care in premature neonatal in NICU training centers of Ahvaz University of Medical Sciences.<br>
<b>Method</b>: In this crosssectional descriptive study, 400 case of oxygen therapy in neonatal intensive care unit of the hospitals affiliated to Ahvaz University of Medical Sciences, were included in the study and their practice on oxygen therapy procedure was studied during 2012. Data were collected by a questionnaire for evaluateing demographic information and a questionnaire for oxygen therapy nursing care in premature neonatal in NICU by 2 approach in (hood and incubator). The researcher had been collected data of staff nurses before, during and after the oxygen therapy. Descriptive statistics were used to analyze the data.<br>
<b>Results</b>: The performance before the oxygen therapy for nurses (%90) in hood and (%83/3) in incubator was at a low level. Also, the performance during oxygen therapy for nurses (84%) in hood and (53/3%) in Incubator was at a moderate level. The performance after the oxygen therapy for nurses (%99/2) in hood and (%99/6) in incubator was at a low level.<br>
<b>Conclusion</b>: In general, many mistakes occurred by staff nurses regarding oxygen therapy. Though the necessity of education for improves nurses skills in the field of Oxygen therapy must considered more than before.
ممیزی, مراقبت پرستاری , اکسیژن درمانی, نوزادنارس, بخش مراقبت های ویژه نوزادان
Oxygen therapy, Audition, NICU, Nursing care, Premature neonatal
9
18
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-118-1&slc_lang=fa&sid=1
zinab
kord
زینب
کرد
nursnovine@yahoo.com
10031947532846007603
10031947532846007603
Yes
مربی، کارشناسی ارشد پرستاری، گروه اطفال، دانشگاه جندی شاپور اهواز
fatemeh
Alaee Karharoudy
فاطمه
علایی کرهرودی
falaee@yahoo.com
10031947532846007604
10031947532846007604
No
مربی، کارشناسی ارشد پرستاری، گروه اطفال ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
lila
Khan Ali Mojn
لیلا
خانعلی مجن
ehsani1356@yahoo.com
10031947532846007605
10031947532846007605
No
مربی، کارشناسی ارشد پرستاری، گروه اطفال ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
hoshang
Alijani
هوشنگ
علیخانی
alizade.aban@gmail.com
10031947532846007606
10031947532846007606
No
استادیار، کارشناسی ارشد پرستاری، گروه اطفال، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
farid
zaery
فرید
زائری
alizade.aban@gmail.com
10031947532846007607
10031947532846007607
No
استادیار،گروه ایپدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران