دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشیار دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، bita.shalani@gmail.com
چکیده: (9514 مشاهده)
مقدمه: اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی رایجترین اختلال عصبی تحولی در دوران کودکی است که مشکلاتی را هم در زمینه مهارتهای اجتماعی و هم در زمینه خانواده ایجاد میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی انجام شد.
روش: مطالعهی حاضر از نوع تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه شاهد بود. جامعه آماری مطالعه شامل کلیهی کودکان بیشفعال سن 8 تا 12 سال مدارس ابتدایی ناحیه سه شهر کرمانشاه بود که از طریق نمونهگیری خوشهایی مرحلهای، تعداد 24 نفر به عنوان گروه نمونه، انتخاب و به طور تصادفی به گروههای آزمایش و کنترل تقسیم شدند. جلسات برای گروه آزمایش در 9جلسه 60-45 دقیقهای و دوبار در هفته انجام گرفت. ابزار پژوهش، مقیاس کانرز معلمان و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت بود.
یافته ها: نتایج تجزیه تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که مهارتهای اجتماعی در گروه آزمایش به طور معناداری افزایش یافته است (P<0/001).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که هنردرمانی میتواند بعنوان روشی مناسب در بهبود مهارتهای اجتماعی این کودکان مورد استفاده قرار گیرد.
Shalani B, karami J, momeni K. The effectiveness of art therapy with drawing approach on the social skills of children with attention deficit/hyperactivity disorder. JPEN 2016; 2 (4) :10-15 URL: http://jpen.ir/article-1-108-fa.html
شلانی بیتا، کرمی جهانگیر، مومنی خدامراد. اثربخشی هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی. مجله پرستاری کودکان. 1395; 2 (4) :10-15