دانشکده ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، f_cheraghi@yahoo.com
چکیده: (13159 مشاهده)
مقدمه: مادر در شکل گیری عادات غذایی کودک نوپا نقش دارد. هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش رفتار تغذیه ای به مادران بر عادات غذایی نوپایان مهدهای کودک همدان بود.
روش: در این مطالعه نیمه تجربی، 130 مادر کودک 12 تا 36 ماهه به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از مهدهای شهر همدان انتخاب و به گروه آزمون و کنترل با روش تخصیص تصادفی تقسیم شدند. آموزش گروهی برای گروه آزمون برگزار و قبل از مداخله و یک ماه بعد، اطلاعات توسط پرسشنامه مسائل غذاخوردن از هر دو گروه جمع آوری گردید. با نرم افزار spss نسخه 16 و آمار توصیفی و آزمون های تی مستقل، تی زوجی و آنالیز کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: بین میانگین نمرات مسائل غذاخوردن گروه آزمون و کنترل قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (05/0>p). برای حذف اثر اختلاف آماری بین دو گروه قبل از مداخله بر نتایج بعد از آن، آزمون آنالیز کوواریانس انجام شد. بنابر آن اختلاف بین میانگین نمرات گروه آزمون و کنترل معنی دار بود (001/0>p). میانگین وزن کودکان نوپا در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی دار آماری داشت (05/0>p)، اما بین گروه آزمون و کنترل قبل (1/0=p) و بعد (4/0=p) از مداخله این اختلاف معنی دار نبود.
نتیجه گیری: آموزش با تأکید بر رفتار تغذیه ای، موجب بهبود عملکرد مادران در خصوص تغذیه کودکان نوپا شد. بهبود مسائل تغذیه ای، گام مؤثری در بهبود رشد و تکامل کودکان نوپا می باشد.
Salavati Ghasemi S, Cheraghi F, Hasan Tehrani T, Moghimbeigi A. The effect of mothers' feeding behavior education on eating habits of their toddler children in Hamadan kindergartens. JPEN 2015; 2 (2) :68-79 URL: http://jpen.ir/article-1-135-fa.html
صلواتی قاسمی شهناز، چراغی فاطمه، حسن طهران طیبه، مقیم بیگی عباس. تأثیر آموزش رفتار تغذیه ای به مادران بر عادات غذایی کودکان نوپای مهدهای کودک. مجله پرستاری کودکان. 1394; 2 (2) :68-79