استادیار، گروه روانشناسی، روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران ، s.ariapooran@malayeru.ac.ir
چکیده: (10803 مشاهده)
مقدمه: کودکان مبتلا به بیشفعالی/کاستی توجه (ADHD) از مشکلات هیجانی و رفتاری زیادی در رنج هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیدرمانی گروهی بر علایم نافرمانی مقابلهای و اختلال رفتار در کودکان دارای علائم ADHD بود.
روش: در این مطالعه مداخلهای بیست پسر دارای علائم ADHD در شهر اصفهان به طور تصادفی در گروه شاهد و مداخله جایگزین شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامهی علایم مرضی کودکان (CSI-4) استفاده شد. گروه آزمایش، بازیدرمانی گروهی (بازی کلمات احساسی، بازی صندلیها و بازی بادکنک خشم) را در طول 10 جلسه دریافت نمودند، درحالیکه گروه شاهد هیچ مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافتهها نشان داد که بازیدرمانی گروهی بر کاهش علایم ADHD (0/001>p)، نافرمانی مقابلهای (0/001>p) و اختلال رفتار (0/01>p) در کودکان مبتلا به ADHD تأثیر معنیدار داشته است.
نتیجه گیری: نتایج از اثربخشی بازیدرمانی گروهی بر کاهش ADHD، نافرمانی مقابلهای و اختلال رفتار در کودکان دارای علایم ADHD حمایت میکند. بنابراین بازیدرمانی گروهی میتواند به عنوان یک مداخلهی درمانی در کاهش مشکلات روانشناختی این کودکان مورد استفاده واقع شود.
Ariapooran S, Eskandari A. Effectiveness of Group Play Therapy on Symptoms of Oppositional Defiant and Behavior Disorder in 6-9 Age Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. JPEN 2016; 2 (4) :44-50 URL: http://jpen.ir/article-1-155-fa.html
آریاپوران سعید، اسکندری آرزو. اثربخشی بازی درمانی گروهی بر علایم نافرمانی مقابلهای و اختلال رفتار در کودکان 6 تا 9 سالهی دارای علائم بیشفعالی-کاستی توجه. مجله پرستاری کودکان. 1395; 2 (4) :44-50