استادیار گروه روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران ، kimia2010@gmail.com
چکیده: (6185 مشاهده)
مقدمه: آسیب شنوایی یکی از پراسترسترین ناتوانی حسی است که در والدین و خانواده دلواپسی در مورد تحول فرزند و روابط اجتماعی او ایجاد میکند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود هراساجتماعی و راهبردهای تنظیم هیجان در کودکان آسیب دیده شنوایی انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی بوده و از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه شاهد استفاده شد. نمونه آماری 30 نفر از دانشآموز دختر ناشنوا و کمشنوا مراکز استثایی شهر تهران تشکیل میدهند که به صورت نظاممند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد تخصیص داده شدند. ابزارهای جمع این پژوهش شامل، پرسشنامههای تنظیم هیجان شناختی (CERQ) مقیاس هراس اجتماعی(SPIN) بود. از هر دو گروه پیشآزمون، پسآزمون به عمل آمد. در فرآیند اجرا، گروه مداخله به مدت 17 جلسه هفتگی تحت آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر رویکرد والکر قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی بر هراساجتماعی و راهبردهای تنظیم هیجان شناختی مؤثر است (0/001>P). به طوری که نمرات پسآزمون هراس اجتماعی و تنظیم هیجان شناختی کاهش قابل توجهی نسبت به نمرات پیشآزمون داشتند.
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای بدست آمده در مورد اهمیت و نقش مهارتهای اجتماعی در سازگاری و موفقیت افراد، بویژه دانشآموزان ناشنوا و دارای نقص شنوایی میتوان با آموزش مهارتهای اجتماعی هراساجتماعی این افراد را کاهش و تنظیم هیجانی شان را بهبود بخشید.