[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 3، شماره 4 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 40-31 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر بهبود هراس‌اجتماعی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان کودکان آسیب دیده شنوایی
زیبا برقی ایرانی ، محمدجواد بگیان کوله مرز ، ژیلا تمیمی
استادیار گروه روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران ، kimia2010@gmail.com
چکیده:   (5923 مشاهده)

مقدمه: آسیب شنوایی یکی از پراسترس­ترین ناتوانی حسی است که در والدین و خانواده دلواپسی در مورد تحول فرزند و روابط اجتماعی او ایجاد می­کند. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود هراس­اجتماعی و راهبردهای تنظیم هیجان در کودکان آسیب دیده شنوایی انجام شد.

 روش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی بوده و از  طرح  پیش­آزمون - پس­آزمون با گروه شاهد استفاده شد. نمونه آماری 30 نفر از دانش­آموز دختر ناشنوا و کم­شنوا مراکز استثایی شهر تهران تشکیل می­دهند که به صورت نظاممند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد تخصیص داده شدند. ابزارهای جمع این پژوهش شامل، پرسشنامه­های تنظیم هیجان شناختی (CERQ) مقیاس هراس اجتماعی(SPIN)  بود. از هر دو گروه پیش­آزمون، پس­آزمون به عمل آمد. در فرآیند اجرا، گروه مداخله به مدت 17 جلسه هفتگی تحت آموزش مهارت­های اجتماعی مبتنی بر رویکرد والکر قرار گرفتند.

  یافته ­ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت­های اجتماعی بر هراس­اجتماعی و راهبردهای تنظیم هیجان شناختی مؤثر است (0/001>P). به طوری که نمرات پس­آزمون هراس اجتماعی و تنظیم هیجان شناختی کاهش قابل توجهی نسبت به نمرات پیش­آزمون داشتند.

  نتیجه ­گیری: با توجه به یافته­های بدست آمده در مورد اهمیت و نقش مهارت­های اجتماعی در سازگاری و موفقیت افراد، بویژه دانش­آموزان ناشنوا و دارای نقص شنوایی می­توان با آموزش مهارت­های اجتماعی هراس­اجتماعی این افراد را کاهش و تنظیم هیجانی شان را بهبود بخشید.

واژه‌های کلیدی: مهارت اجتماعی، هراس اجتماعی، تنظیم هیجان، کودکان، آسیب دیده شنوایی
متن کامل [PDF 444 kb]   (2092 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/6/6 | پذیرش: 1395/11/23 | انتشار: 1396/3/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barghi Irani Z, Bagiyan.k M J, Tamimi J. Effectiveness of Walkersocial skills training, on improving socialphobiaandemotion regulation strategiesinhearing impaired children. JPEN 2017; 3 (4) :31-40
URL: http://jpen.ir/article-1-187-fa.html

برقی ایرانی زیبا، بگیان کوله مرز محمدجواد، تمیمی ژیلا. تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر بهبود هراس‌اجتماعی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان کودکان آسیب دیده شنوایی. مجله پرستاری کودکان. 1396; 3 (4) :31-40

URL: http://jpen.ir/article-1-187-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4657