کارشناس ارشد روانشناسی عمومی ( نویسنده مسئول)، گروه مشاوره اداره بهزیستی شهرستان ارومیه ، Ebrahimzade113@gmail.com
چکیده: (7674 مشاهده)
مقدمه: اختلالات اضطرابی اغلب مزمن هستند که عدم درمان آنها میتواند تاثیرات منفی بر رشد و عملکرد کودکان بوجود آورد لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزشمدیریتوالدینبر کاهش اضطراب کودکان بود.
روش: این مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون بود. به این منظور از میان کلیه مادران کودکان 4 تا 6 سال مهد کودکهای شهر ارومیه که در سال 94-95 به مهد کودک میرفتند. به روش تصادفی چند مرحلهای، از بین چهار ناحیه شهر ارومیه 4 مهد کودک و از هر مهد کودک 3 کلاس مادرانی که کودک بین 4 تا 6 سال داشتند انتخاب و به دو ابزار اضطراب کودکان پیش دبستانی اسپنس (فرم والدین) و مصاحبه ساختار یافته بر اساس DSM-V پاسخ دادند. از بین 130 مادری که نمره اضطراب کودکشان بالا بود به طور تصادفی 45 نفر انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی آموزش والدین و دارودرمانی (هر کدام 15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند.
یافته ها : تحلیل کوواریانس یک متغیره نشان داد گروه آموزش والدین بیشترین اثربخشی را در مقایسه با گروه دارو و کنترل در کاهش نشانه های اضطراب در کودکان داشته است (0/001 P<). گروه دارودرمانی نیز نسبت به گروه کنترل اثربخشی بیشتر و معناداری داشته است. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که در تمامی زیرمقیاسها آموزش والدین اثربخش بوده است که بیشترین اثربخشی مربوط به اضطراب جدایی و کمترین مورد مربوط به وسواس می باشد (0/001 P<).
نتیجه گیری : استفاده از روش غیر دارویی آموزش والدین و آموزش آن به والدین موجب کاهش بار اضطراب هم از روی کودکان و هم از روی خانواده ها می شود.
Ebrahimzade K, Agashteh M, berenjkar A. The effectiveness of parent management training comparing with drug therapy on reducing anxiety in preschool children
. JPEN 2017; 3 (4) :41-48 URL: http://jpen.ir/article-1-214-fa.html
ابراهیم زاده خوشدوی، آگشته منصور، برنجکار علی. بررسی اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر کاهش اضطراب کودکان پیش دبستانی و مقایسه آن با دارو درمانی. مجله پرستاری کودکان. 1396; 3 (4) :41-48