[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 2 - ( زمستان 1397 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 36-29 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر مداخلات شناختی مبتنی بر حافظه کاری بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن
رحیم بدری گرگری ، دل آرام محمدی
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، delarammohamadi23@gmail.com
چکیده:   (4391 مشاهده)
مقدمه: امروزه مشکلات مربوط به خواندن شایع ترین مشکل در میان دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری است. و با توجه به تاثیر حافظه در این نوع مشکلات، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مداخلات شناختی مبتنی بر حافظه کاری بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن بود.
روش: این پژوهش به شیوه شبه ­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون و پس ­آزمون با گروه گواه انجام گرفت. از جامعه آماری دانش ­آموزان پایه­های چهارم و پنجم ابتدایی ناحیه 2 شهر تبریز، که در سال تحصیلی 95-94 در حال تحصیل بودند. نمونه ­ای 30 نفری به شیوه در دسترس انتخاب، و در دو گروه 15 نفری شاهد و آزمایش، به ­صورت تصادفی جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون ماتریس­­های رنگی ریون، آزمون تشخیص اختلال خواندن و بسته بهسازی حافظه کاری بود.
یافته ها: نتایج تحلیل داده ها به شیوه تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش حافظه کاری بر بهبود عملکرد خواندن دانش­آموزان با  مشکل خواندن، تأثیر مثبتی دارد و موجب بهبودی­هایی در مولفه­ های بازشناسی کلمه و درک معنا می­شود
نتیجه گیری: بر اساس این یافته می­توان نتیجه گرفت که مداخلات مبتنی بر حافظه کاری روش موثری بر بهبود عملکرد خواندن دانش­آموزان با مشکل خواندن است.
واژه‌های کلیدی: مداخلات شناختی، حافظه کاری، اختلال یادگیری خاص، مشکل خواندن
متن کامل [PDF 726 kb]   (2150 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/11/14 | پذیرش: 1396/9/4 | انتشار: 1397/10/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

badri gargari R, mohamadi D. Effect of working memory-based cognitive interventions on improving reading performance in students with specific learning disability in reading. JPEN 2019; 5 (2) :29-36
URL: http://jpen.ir/article-1-234-fa.html

بدری گرگری رحیم، محمدی دل آرام. تاثیر مداخلات شناختی مبتنی بر حافظه کاری بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن. مجله پرستاری کودکان. 1397; 5 (2) :29-36

URL: http://jpen.ir/article-1-234-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4660