عضوهیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس- گروه مطالعات زنان ، emirkhani@modares.ac.ir
چکیده: (5192 مشاهده)
مقدمه: اهمیت والای تربیت کودک از منظر اسلام و دیگر مکاتب، و توجه و تأکید بر آن، در همه حوزه های علوم انسانی، به چشم می خورد؛ اما از آنجا که پرستاران، بیش از سایر متخصصان با کودکان ارتباط نزدیک و مستقیم دارند، بیشترین نیاز به دریافت اطلاعات در خصوص اهمیت نقش مادری از منظر مکاتب مختلف را دارند. با توجه به این که، مهمترین سالهای تکوین و شکل گیری شخصیت کودک، در محیط انس با مادر می گذرد، ضرورت شناخت جایگاه نقش تربیتی مادر، جهت ایفای نقش همانند آن در بخش پرستاری، به منظور افزایش میزان تأثیر گذاری و پذیرش کودکان نیازمند دریافت خدمات پرستاری امری ضروری می باشد. روش:این تحقیق، در زمره پژوهش های بنیادی و کیفی، از نوع تحلیل محتوا، می باشد. که به روش مطالعه اسنادی- کتابخانه ای و با بهره گیری از منابع علمی معتبر(کتب و نتایج تحقیقات علمی) با هدف، بررسی مقایسه ای نقش تربیتی مادر از منظر دو تن از متفکران (مسلمان، و غیر مسلمان) طی مراحل رشد انجام شده است. یافته ها:اجماع آراء دو اندیشمند منتخب، مؤید اهمیت نقش تربیتی مادر در مراحل مختلف رشد (در همه ابعاد فردی- اجتماعی) ، ضرورت مرحله ای بودن تربیت، ترتب و توالی آن، می باشد.. نتیجهگیری:هر دوی این اندیشمندان، بر تأثیرات تکاملی متقابل مادر - کودک تأکید دارند. لذا پیشنهاد می شود، آموزش های مناسب برای مادران و پرستاران، در خصوص نحوه ایفای شایسته نقش تربیتی مادر و پرستار (در مقام جایگزین)، به منظور درک اهمیت و ضرورت ایفای نقش مناسب و مؤثر در این جایگاه فراهم شود.
forozandeh Z, mirkhani E, imani M, esmaeilinasab M. Analysis motahari and Rousseau thought about the educational role of the mother in the child's growth stages. JPEN 2018; 4 (3) :1-10 URL: http://jpen.ir/article-1-239-fa.html
فروزنده زهرا، میرخانی عزت سادات، ایمانی محسن، اسماعیلی نسب مریم. واکاوی اندیشه های شهید مطهری و روسو در خصوص نقش تربیتی مادر در ادوار رشد کودک. مجله پرستاری کودکان. 1397; 4 (3) :1-10