[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 3 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 17-25 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش خودشفقتی بر عزت نفس، تنظیم هیجان و افکار اضطرابی کودکان 10 تا 12 ساله دارای اختلال افسردگی شهرکرد
حمیرا رییسی، سالار فرامرزی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، salarfaramarzi@yahoo.com
چکیده:   (222 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خودشفقتی بر عزت نفس، تنظیم هیجان و افکار اضطرابی کودکان 10 تا 12 ساله دارای اختلال افسردگی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود.
روش: جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل تمام کودکان 10 تا 12 ساله دختر دارای اختلال افسردگی شهرکرد در سال تحصیلی 96-1395 بود. در این پژوهش از روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند و گمارش تصادفی استفاده شد. بدین صورت که از بین کودکان 10 تا 12 ساله دختر ارجاع داده شده به مرکز مشاوره ناحیه دو آموزش و پرورش شهرکرد که دارای علائم افسردگی بودند، 30 کودک 10 تا 12 ساله دختر به صورت هدفمند انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و گروه کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش مداخله آموزشی را طی دوماه و نیم در 8 جلسه 60 دقیقه ای دریافت نمودند. این در حالی است که گروه کنترل هیچگونه مداخله‌ای را در طول پژوهش دریافت نکرد. پرسشنامه های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه افسردگی، تنظیم هیجان، افکار اضطرابی و عزت نفس بود.
یافته‌ها: نتایج تحلیل نشان داد، آموزش خودشفقتی بر مولفه‌های عزت نفس، تنظیم هیجان و افکار اضطرابی کودکان 10 تا 12 ساله دارای اختلال افسردگی موثر بوده است(P<0/001). بدین صورت که آموزش خودشفقتی توانسته عزت نفس و تنظیم هیجان کودکان را افزایش و افکار اضطرابی آنان را کاهش دهد.
نتیجه‌گیری: بنا بر یافته‌های حاصل از پژوهش، می‌توان از آموزش خودشفقتی جهت بهبود عزت نفس و تنظیم هیجان و کاهش افکار اضطرابی کودکان و نوجوانان دارای اختلال افسردگی بهره برد.
واژه‌های کلیدی: خودشفقتی، عزت نفس، تنظیم هیجان، افکار اضطرابی، اختلال افسردگی
متن کامل [PDF 625 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Reisi H, Faramarzi S. The effectiveness of self-compassion on self-esteem, emotion regulation and anxiety thoughts in the children’s (10-12 years) with depression disorder in the city of Shahrekord. JPEN. 2019; 5 (3) :17-25
URL: http://jpen.ir/article-1-279-fa.html

رییسی حمیرا، فرامرزی سالار. اثربخشی آموزش خودشفقتی بر عزت نفس، تنظیم هیجان و افکار اضطرابی کودکان 10 تا 12 ساله دارای اختلال افسردگی شهرکرد. مجله پرستاری کودکان. 1398; 5 (3) :17-25

URL: http://jpen.ir/article-1-279-fa.html



دوره 5، شماره 3 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3877