[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1393 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 35-27 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اپیدمیولوژیکی اختلال خواندن در بین دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان اهواز در سال 1392
علیرضا قربانی بیرگانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران ، alenc5@gmail.com
چکیده:   (12764 مشاهده)
مقدمه: مهمترین فرآیندی که در دوران کودکی و نوجوانی هر انسانی جریان دارد یادگیری است. در این دوران وجود اختلالات یادگیری همچون اختلال خواندن یا نارساخوانی می تواند باعث افت تحصیلی، تأخیر رشد زبان، تأخیر در یادگیری مفاهیم جدید، یا تأخیر در عملکرد، در مقایسه با همسالان شود. با توجه به اهمیت موضوع این پژوهش با هدف بررسی اپیدمیولوژیکی اختلال خواندن در دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان اهواز در سال 1392 انجام شده است.
روش: در این پژوهش توصیفی مقطعی 1200 دانش آموز پسر در 6 پایه تحصیلی از دبستانهای شهرستان اهواز در سال تحصیلی 93-1392 به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده و با استفاده از آزمون سیاهه خواندن میزان اختلال خواندن مورد بررسی قرار گرفت. محتوای آزمون سیاهه خواندن در هر پایه مرکب از یک متن صد کلمه ای و چهار سوال درک مطلب بود که توسط کارشناس آسیب شناسی گفتار و زبان بدقت کنترل شده بود. ضریب آلفای آزمون سیاهه خواندن نیز بیشتر از 8/. محاسبه شد.
یافته ها: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که میزان اختلال خواندن در بین دانش آموزان مجموعا 7 درصد گزارش گردید که بیشترین درصد در پایه دوم (17 درصد) و کمترین (2 درصد) در پایه ششم محاسبه شد.
نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، میزان اختلال خواندن در بین دانش آموزان به نسبت بالاست که این مسئله نیاز به انجام معاینات دقیق غربالگری و بیماریابی در سطح مدارس کشور را نشان می دهد.
واژه‌های کلیدی: اپیدمیولوژی، اختلال خواندن، دانش آموز، ابتدایی، اهواز
متن کامل [PDF 7345 kb]   (4317 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/5/4 | پذیرش: 1393/5/20 | انتشار: 1393/5/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbanibirgani A. An Epidemiologic Study of Dyslexia Among Male Students in Primary Schools in Ahvaz-Iran 2013-14.. JPEN 2014; 1 (1) :27-35
URL: http://jpen.ir/article-1-29-fa.html

قربانی بیرگانی علیرضا. بررسی اپیدمیولوژیکی اختلال خواندن در بین دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان اهواز در سال 1392. مجله پرستاری کودکان. 1393; 1 (1) :27-35

URL: http://jpen.ir/article-1-29-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645