[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( پاییز 1397 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 46-52 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر مهارتهای اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان پسر
محمد عباسی ، محمد عبدی
استادیار روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران ، abbasi.mohammad@hotmail.com
چکیده:   (225 مشاهده)
مقدمه :  دوره نوجوانی دوره مهم گذار از کودکی به بزرگسالی است. مهارت های اجتماعی نامناسب منجر به اضطراب بیشتر نوجوانان می شود. هدف از انجام این پژوهش تعیین تأثیر اثر بخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر مهارتهای اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان پسر بود. آموزش ابراز وجود به عنوان متغیر مستقل، مهارتهای اجتماعی و اضطراب اجتماعی به عنوان متغیر وابسته بودند.
روش: پژوهش حاضر یک روش مداخله میدانی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه شاهد بود. ابزار  مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه هراس اجتماعی کانور (SPI ) و پرسشنامه مهارت های اجتماعی نوجوانان (TISS) بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانش‌آموز (15 نفر گروه مداخله و 15 نفر گروه شاهد) پسر پایه دوم متوسطه شهر کوهنانی، که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند، که با روش تصادفی انتخاب و به دو گروه مداخله و شاهد گمارده شدند. قبل از آموزش برنامه ابراز وجود از دو گروه، پیش‌آزمون‌های مهارتهای اجتماعی و اضطراب اجتماعی گرفته شد. سپس، به گروه مداخله ابراز وجود آموزش داده شد و به گروه شاهد آموزشی ارائه نشد. پس از اتمام دوره آموزشی بلافاصله از هر دو گروه پس‌آزمون‌های مهارتهای اجتماعی و اضطراب اجتماعی گرفته شد.
یافته ها : نتایج تحلیل‌های کوواریانس نشان داد که آموزش ابراز وجود باعث افزایش معنی‌دار مهارتهای اجتماعی(0/001> p، 33/22= F)، و کاهش اضطراب اجتماعی (0/02> p، 5/42 = F) در دانش‌آموزان می‌شود.
نتیجه گیری : بر اساس نتایج این مطالعه آموزش ابراز وجود سبب افزایش مهارتهای اجتماعی و کاهش اضطراب اجتماعی در دانش‌آموزان شد. پیشنهاد میشود متخصصان تعلیم و تربیت آموزش ابراز وجود را به عنوان روشی مهم برای پیامدهای روانشناختی مطلوب در دانش‌آموزان به‌کار گیرند.
واژه‌های کلیدی: ابراز وجود، مهارتهای اجتماعی، اضطراب اجتماعی
متن کامل [PDF 576 kb]   (54 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۵/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۶/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abbasi M. The effects of group teaching of assertiveness on social skills and social anxiaty in male students . JPEN. 2018; 5 (1) :46-52
URL: http://jpen.ir/article-1-296-fa.html

عباسی محمد، عبدی محمد. اثر بخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر مهارتهای اجتماعی و اضطراب اجتماعی دانش آموزان پسر . مجله پرستاری کودکان. 1397; 5 (1) :46-52

URL: http://jpen.ir/article-1-296-fa.html



دوره 5، شماره 1 - ( پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781