[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 4 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 25-18 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر استرس مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه یک مطالعه کارآزمایی بالینی
اعظم حیدرزاده ، منصوره عزیززاده فروزی ، زینب طاهری ، مه لقا دهقان
گروه داخلی جراحی، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. ، forozy@gmail.com
چکیده:   (4964 مشاهده)
     مقدمه: وجود استرس بالای مادر پس از تولد نوزاد نارس و تأثیرات و عواقب منفی آن بر نوزاد و خانواده لزوم انجام مداخله برای آنان را نشان می دهد. در این راستا پرستاران موقعیت منحصر به فردی برای کمک به والدین دارند. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر استرس والدین نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه شهرکرد انجام شد.
     روش : در این مطالعه کارآزمایی بالینی 62 نفر در سال 1394 از مادران مشارکت داشتند. نمونه ها به صورت تصادفی با سکه انداختن به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. شرکت کنندگان در گروه مداخله برنامه آموزش آشناسازی با بخش را به صورت چهره به چهره به مدت 30 دقیقه در 3 جلسه فرا گرفتند. اطلاعات از طریق مقیاس سنجش استرس والدین جمع آوری و با استفاده نسخه آزمایشی نرم افزار SPSS نسخه 18 و آزمون های تی مستقل، تی زوج و آزمون دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شد.
      یافته ها: میانگین ( انحراف معیار) سن مادران در گروه مداخله (7/56) 28/25 و در گروه کنترل (6/1) 28/12بود. علاوه بر این  37/5 درصد سن بارداری هنگام زایمان در هر دو گروه بیش از 32 هفته بود. میانگین استرس والدین قبل از آموزش در دو گروه کنترل و مداخله به ترتیب( 0/18) 4/62و( 0/37) 4/43 بود که تفاوت معناداری را نشان نداد (0/01P= ) و بعد از آموزش به ترتیب (0/38)4/39 و( 0/9 ) 3/41بود که بین دو گروه اختلاف آماری معنا دار بوده است (0/0001 =P)، علاوه بر این بین وزن نوزاد هنگام تولد و نوع تغذیه نوزاد و میزان استرس والدین ارتباط معناداری وجود داشت به طوری که با افزایش وزن نوزاد میزان استرس والدین کاهش می یافت (0/05 < P).
     نتیجه گیری: با توجه به کاهش استرس مادران با طراحی برنامه های آموزشی مناسب در زمینه آشنا سازی با محیط و دخالت دادن مادران در امر مراقبت از نوزاد علاوه بر برطرف کردن استرس والدین، خطر بستری شدن مجدد نوزاد در بخش را نیز کاهش داد.
واژه‌های کلیدی: برنامه آموزشی، استرس، مادران، بخش مراقبت های ویژه نوزادان.
متن کامل [PDF 1120 kb]   (2323 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/8/28 | پذیرش: 1397/3/7 | انتشار: 1398/3/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

heidarzadeh A, azizzadeh forouzi M, taheri Z, dehghan M. Study of effect of Educational program on stress of parents of premature infants in neonatal intensive care units A Clinical Trial. JPEN 2019; 5 (4) :18-25
URL: http://jpen.ir/article-1-314-fa.html

حیدرزاده اعظم، عزیززاده فروزی منصوره، طاهری زینب، دهقان مه لقا. بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر استرس مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله پرستاری کودکان. 1398; 5 (4) :18-25

URL: http://jpen.ir/article-1-314-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645