[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( زمستان 1397 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 51-58 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت‌های شناختی، رفتاری و عاطفی بر مؤلفه‌های خودتعیین‌گری در دانش‌آموزان پسر دوره ابتدائی با ناتوانی‌های یادگیری
محمد عباسی، منیجه شهنی ییلاق
استادیار روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران ، abbasi.mohammad@hotmail.com
چکیده:   (487 مشاهده)
مقدمه :  هدف از انجام این پژوهش تعیین تأثیر آموزش مهارت‌های شناختی، رفتاری و عاطفی بر مؤلفه‌های خودتعیین‌گری در دانش‌آموزانِ پسر مقطع ابتدائی با ناتوانی‌های یادگیری شهر اهواز بود.
روش : پژوهش حاضر یک روش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. ابزار  مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس خودتعیین‌گری دانش‌آموز (SDSS) بود. نمونه پژوهش شامل 27 دانش‌آموز (15 نفر گروه آزمایشی و 12 نفر گروه گواه) پسر پایه پنجم و ششم ابتدائی با ناتوانی یادگیری، که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند، که با روش تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. قبل از آموزش مهارت‌های شناختی، رفتاری و عاطفی از دو گروه، پیش‌آزمون‌های مؤلفه‌های خودتعیین‌گری (شناخت خود، ارزشمند دانستن خود، برنامه‌ریزی، عمل کردن و پیامدهای تجربه و یادگیری) گرفته شد. سپس، به گروه آزمایشی مهارت‌های شناختی، رفتاری و عاطفی آموزش داده شد و به گروه گواه آموزشی ارائه نشد. پس از اتمام دوره آموزشی بلافاصله از هر دو گروه پس‌آزمون‌های مؤلفه‌های خودتعیین‌گری گرفته شد. بعد از هفت هفته از پایان دوره آموزشی مجدداً از هر دو گروه آزمون‌های فوق، به عنوان پیگیری، گرفته شد.
یافته ها : نتایج تحلیل‌های کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت‌های شناختی، رفتاری و عاطفی باعث افزایش معنی‌دار مؤلفه‌های خودتعیین‌گری یعنی شناخت خود (004/0وp)، ارزشمند دانستن خود (0/001>p)، برنامه‌ریزی (0/003>p)، عمل کردن (0/001>p) و پیامدهای تجربه و یادگیری (0/002>p) در دانش‌آموزان می‌شود. همچنین، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش در طول زمان بر مؤلفه‌های شناخت خود (0/004>p)، ارزشمند دانستن خود (0/006>p)، برنامه‌ریزی (0/002>p)، عمل کردن (0/007>p) و پیامدهای تجربه و یادگیری (0/005>p)، در دانش‌آموزان اثر پایدار دارد.  
نتیجه گیری : بر اساس نتایج این مطالعه آموزش مهارت‌های شناختی، رفتاری و عاطفی سبب افزایش مؤلفه‌های خودتعیین‌گری در دانش‌آموزان شد. پیشنهاد می‌شود متخصصان تعلیم و تربیت این برنامه آموزشی را به عنوان روشی مهم برای ایجاد پیامدهای روانشناختی مطلوب در کودکان دارای ناتوانی‌های یادگیری به‌کار گیرند.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های شناختی، رفتاری و عاطفی، خودتعیین‌گری، شناخت خود، ارزشمند دانستن خود، برنامه‌ریزی، عمل کردن، پیامدهای تجربه و یادگیری، ناتوانی‌های یادگیری
متن کامل [PDF 569 kb]   (190 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abbasi M, Shehni Yailagh M. The effects of teaching cognitive, behavioral and affective skills on self-determination components in primary male students with learning disabilities. JPEN. 2019; 5 (2) :51-58
URL: http://jpen.ir/article-1-319-fa.html

عباسی محمد، شهنی ییلاق منیجه. تأثیر آموزش مهارت‌های شناختی، رفتاری و عاطفی بر مؤلفه‌های خودتعیین‌گری در دانش‌آموزان پسر دوره ابتدائی با ناتوانی‌های یادگیری . مجله پرستاری کودکان. 1397; 5 (2) :51-58

URL: http://jpen.ir/article-1-319-fa.html



دوره 5، شماره 2 - ( زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937