[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( زمستان 1397 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 68-74 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر راهنمای تعامل ویدیویی مادر ونوزاد بر استرس مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان
مریم برزگر ، سارا جان محمدی ، نعیمه سید فاطمی ، عباس مهران
مربی گروه بهداشت جامعه دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران ، تهران ، ایران ، goodnurse93@gmail.com
چکیده:   (290 مشاهده)
مقدمه :
تولد نوزاد نارس با پیامدهای نامطلوب مادری از جمله استرس همراه است.استرس مادر بیشتر مربوط به مشکلات رفتاری نوزاد، سطح پایین آموزش,و عدم حمایت اجتماعی می باشد. اختلال در تعامل مادر ونوزاد یکی از پیامدهای بستری شدن طولانی مدت نوزاد به شمار می رود. بنابر این مهم است که به کاهش استرس مادر ، در طول مدت بستری شدن نوزاد توجه شود.با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر راهنمای تعامل ویدیویی مادر ونوزاد بر استرس مادران نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان، به عمل آمده است.
رو ش:
پژوهش حاضر، یک مداخله نیمه تجربی است که بر80 مادردارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان، در دو گروه کنترل وآزمون انجام شد. راهنمای تعامل ویدیویی  شامل فیلم های ثبت شده از تعامل پژوهشگر – نوزاد، شامل گرفتن انگشت نوزاد، نوازش ولالایی خواندن،در آغوش گرفتن نوزاد وشیردهی نوزاد نارس به همراه فیلم های آموزشی برگرفته شده از سایت های معتبر برای مادران گروه آزمون به نمایش گذاشته شد.نمایش این فیلم ها در روز اول  مداخله بعد از تکمیل پرسشنامه استرس والدی(پیش آزمون) انجام خواهد شد.در روز چهارم  وهفتم مداخله  بعد از نمایش فیلم ها، پرسشنامه  استرس والدی(اولین پس آزمون )و (دومین پس آزمون) ، توسط مادران تکمیل خواهد شد.این فیلم هابرای مادران گروه کنترل نیز به جهت ملاحظات اخلاقی،به نمایش گذاشته شد.
یافته ها:
با توجه به آزمون تی مستقل ،استرس مادران در دو گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله و سپس در روز چهارم وهفتم مداخله، نشان دهنده آن است میانگین نمره استرس، در گروه آزمون از 93 قبل از انجام مداخله به 67/81در روز چهارم مداخله کاهش و سپس در روز هفتم  مداخله به 76/71افزایش یافت، در گروه کنترل،میانگین نمره استرس قبل از انجام مداخله از 97 به 69/13در روز چهارم  کاهش و سپس در روز هفتم به 77 ، افزایش یافت.
نتیجه گیری:
با توجه به این که گروه های آزمون و کنترل قبل از مداخله از نظر میانگین نمره استرس با یکدیگر اختلاف معنادار نداشتند،  می توان نتیجه گیری کرد که یافته های تحقیق نشان دهنده تاثیرراهنمای تعامل ویدیویی درکاهش استرس مادران مورد مطالعه گروه آزمون می باشد. لذا پیشنهاد می شود به منظور کاهش استرس مادران و با توجه به اثرات مهمی که برقراری تعامل  مادر ونوزاد در ساعات وروز های اول تولد نوزاد نارس،بر تکامل مغز وتکامل رفتاری وعاطفی –اجتماعی نوزاد دارد، جهت کاهش استرس مادر دارای نوزاد بستری و همچنین برقراری  تعامل مادر با نوزاد  در اولین فرصت بعد از تولد نوزاد و  با در نظرگرفتن مزیت کم هزینه بودن و کوتاه مدت بودن در استفاده از آن می توان  از این روش در بخش های مراقبت ویژه نوزادان  به عنوان یکی از تدابیر مراقبتی وآموزشی ، پیشنهاد می شود  از راهنمای تعامل ویدیویی در بخش های مراقبت ویژه نوزادان استفاده نمود.
واژه‌های کلیدی: راهنمای تعامل ویدیویی، استرس مادر، نوزاد نارس، تعامل مادر ونوزاد
متن کامل [PDF 545 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۵/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barzegar M, janmohammadi S, seyed fatemi N, Mehran A. "The effect of video interaction guidance of mother- infant interaction on stress in mothers with premature neonates in Neonatal Intensive Care Units." . JPEN. 2019; 5 (2) :68-74
URL: http://jpen.ir/article-1-337-fa.html

برزگر مریم، جان محمدی سارا، سید فاطمی نعیمه، مهران عباس. بررسی تاثیر راهنمای تعامل ویدیویی مادر ونوزاد بر استرس مادران نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان . مجله پرستاری کودکان. 1397; 5 (2) :68-74

URL: http://jpen.ir/article-1-337-fa.html



دوره 5، شماره 2 - ( زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3855