[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 4، شماره 3 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 40-33 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش نابهنجاری های رفتاری و عاطفی دانش آموزان دبستانی پسر کم توان ذهنی شهر کرمانشاه
کژال اشته ، جهانگیر کرمی ، فاطمه طریقتی مرام ، پریسا حیدری شرف
کارشناسی ارشد روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه، ایران ، parisaheidarisharaf@yahoo.com
چکیده:   (4363 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش نابهنجاری های رفتاری و عاطفی دانش آموزان دبستانی پسر کم توان ذهنی در شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 96-1395 انجام گرفت.
روش:  روش پژوهش نیمه آزمایشی با روش پیش آزمون-پس آزمون با گروه آزمایشی و گروه گواه و جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان پسر دوره ابتدایی مدارس استثنایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 96-1395 می باشد. در این پژوهش 30 دانش آموز با توجه به سن و نمرات هوش آن ها همتا سازی شدند. به این صورت که دانش آموزانی با هوشبهر 70-55 و سنین مشابه (دامنه سنی 7 تا 9 سال ) انتخاب شدند. پس از همتا سازی به صورت تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی نیز در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. 12جلسه آموزش مهارت های اجتماعی هفته ای دوبار به مدت 40 دقیقه بر روی گروه آزمایش اجرا شد و مشارکت کنندگان گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند.
یافته ها:  تحلیل یافته­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مستقل نشان دادکه آموزش مهارت های اجتماعی باعث کاهش  نابهنجاری های رفتاری و عاطفی دانش آموزان کم توان ذهنی شده ­است. مهم­ترین نتایج این پژوهش، مؤثر بودن مهارت های اجتماعی و مفید بودن آن در کاهش نابهنجاری های رفتاری و عاطفی رشد این کودکان می­باشد.
نتیجه گیری: از این­رو می­توان نتیجه گرفت آموزش مهارت های اجتماعی، در کاهش نابهنجاری های رفتاری و عاطفی دانش آموزان دبستانی پسر کم توان ذهنی مؤثر بوده ­است .
واژه‌های کلیدی: مهارت های اجتماعی، نابهنجاری های رفتاری و عاطفی، دانش آموزان دبستانی کم توان
متن کامل [PDF 409 kb]   (1638 دریافت)    

دریافت: 1397/1/14 | پذیرش: 1397/1/14 | انتشار: 1397/1/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashteh K, karami J, Tarighatimaram F, heidarisharaf P. The effectiveness of social skills training on reduction of behavioral and emotional disorders mentally retarded male primary school students in Kermanshah. JPEN 2018; 4 (3) :33-40
URL: http://jpen.ir/article-1-352-fa.html

اشته کژال، کرمی جهانگیر، طریقتی مرام فاطمه، حیدری شرف پریسا. اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش نابهنجاری های رفتاری و عاطفی دانش آموزان دبستانی پسر کم توان ذهنی شهر کرمانشاه. مجله پرستاری کودکان. 1397; 4 (3) :33-40

URL: http://jpen.ir/article-1-352-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645