[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 4 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 95-104 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی درمانی با رویکرد شناختی رفتاری در کاهش اضطراب اجتماعی کودکان با اختلال سلوکی
علی فرنام ، محمد سجاد سلطانی نژاد، الهه حیدری
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران ، sajadsoltani349@yahoo.com
چکیده:   (475 مشاهده)
مقدمه: بازی درمانی رویکردی درمانی است که برای درمان گستره وسیعی از اختلالات کودکان استفاده می­شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی بازی درمانی با رویکرد شناختی– رفتاری در کاهش اضطراب اجتماعی کودکان با اختلال سلوکی کانون اصلاح و تربیت شهر زاهدان انجام شد.
روش: این پژوهش به روش نیمه تجربی پیش آزمون- پس آزمون تخصیص تصادفی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان پسر 7 تا 8 سال با اختلال سلوکی که در سال 1397-1396 در کانون اصلاح و تربیت زاهدان بودند، تشکیل داد. به صورت تصادفی ساده تعداد 22 کودک دارای اختلال سلوکی انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه 11 نفر) گمارده شدند. سپس پرسشنامه اضطراب اجتماعی  SPIN (کانور ، 2000) به عنوان پیش آزمون در هر دو گروه اجرا شد. بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی-رفتاری در گروه آزمایش طی 10 جلسه بر روی گروه آزمون اجرا شد. گروه کنترل در این مدت مداخله ای دریافت نکردند. در پایان این دوره هر دو گروه پرسشنامه فوق را به عنوان پس آزمون تکمیل کردند. داده­ها با استفاده از تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها:  مقایسه میانگین­ها نشان داد که در گروه آزمون، در مرحله پس­آزمون، میانگین نمره اضطراب (از 10/65به 7/82) کاهش یافته است. نتایج تحلیل کوواریانس با مقدار 7/29F= نشان داد که بازی درمانی با رویکرد شناختی– رفتاری به طور معناداری موجب کاهش اضطراب اجتماعی کودکان اختلال سلوکی می شود (p<0/001).
نتیجه­ گیری: با توجه به اثربخشی تکنیک­های بازی درمانی با رویکرد شناختی رفتاری به کودکان با اختلال سلوکی، پیشنهاد می­شود در جهت کاهش اضطراب اجتماعی و بهبود سلامت روانی و جسمانی کودکان دارای اختلال سلوکی از این رویکرد استفاده گردد.
واژه‌های کلیدی: بازی درمانی، رویکرد شناختی رفتاری، اضطراب اجتماعی، کودکان با اختلال سلوکی.
متن کامل [PDF 257 kb]   (124 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/4/21 | پذیرش: 1398/1/12 | انتشار: 1399/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

farnam A, Soltaninezhad M, Heidari E. The Effectiveness of Play Therapy with Cognitive-Behavioral Approach in reducing Social Anxiety among Conduct Children. JPEN. 2020; 6 (4) :95-104
URL: http://jpen.ir/article-1-382-fa.html

فرنام علی، سلطانی نژاد محمد سجاد، حیدری الهه. اثربخشی بازی درمانی با رویکرد شناختی رفتاری در کاهش اضطراب اجتماعی کودکان با اختلال سلوکی. مجله پرستاری کودکان. 1399; 6 (4) :95-104

URL: http://jpen.ir/article-1-382-fa.html



دوره 6، شماره 4 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162