گروه فیزیولوژی ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران ، nasibe.kazemi@yahoo.com
چکیده: (3285 مشاهده)
مقدمه: فعالیت بدنی و برخورداری از سطح مناسبی از آمادگی جسمانی به همۀ سنین توصیه میشودبا این وجود مشخص نیست که کدام برنامه تمرینی اثرات مطلوبتری طی دوران کودکی دارد. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر یک دوره تمرین طنابزنی و الاستیک بر آمادگی جسمانی و آمادگی حرکتی دختران دانش آموز مقطع ابتدایی بود. روش:در این مطالعه نیمه تجربی، 30 دانش آموز دختر از مدرسه ابتدایی واقع در شهرستان نورآباد انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه شامل طنابزنی (10=n)، الاستیک(10=n) و کنترل(10=n) تقسیم شدند. تمرینات طنابزنی و الاستیک 30 دقیقـه، 3 روز در هفته و بـه مـدت 8 هفتـه اجرا شد. گروه کنترل در این مدت فقط فعالیتهای روزانه خود را داشتند. قبل از شروع تحقیق و در پایان آن عوامل وابسته به آمادگی جسمانی و آمادگی حرکتی اندازه گیری شد. جهت تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق از آزمونهای آماری تحلیل واریانس عاملی، t وابسته و آزمون تعقیبی توکی در سطح 0/05>P استفاده شد. یافته ها:نتایج نشان داد که هشت هفته تمرینات طنابزنی و الاستیک موجب بهبود معنی دار سطوح تعادل ایستا با چشمان باز، تعادل ایستا با چشمان بسته، توان، چابکی، سرعت، استقامت قلبی عروقی و قدرت حداکثر اندام تحتانی در دختران دانشآموز شد (0/001p=). همچنین، بین تاثیر تمرین طنابزنی نسبت به گروه الاستیک بر آمادگی جسمانی و آمادگی حرکتی دختران دانش آموز تفاوت معنیداری مشاهده نشد (0/05p>). نتیجه گیری: میتوان نتیجه گرفت که تمرینات طنابزنی و الاستیک باعث بهبود عوامل آمادگی جسمانی میشوند وبین اثرات دو نوع تمرین، تفاوت معنی داری وجود ندارد.
Kazemi N, Keshavarzi F, Ahmadi M, Hosseini S A, Molaie A. The Effect of Eight Weeks of Rope and Elastic Trainings on Physical Fitness of Student Children. JPEN 2021; 7 (2) :1-10 URL: http://jpen.ir/article-1-387-fa.html