دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، ایران ، sangany.psycho@gmail.com
چکیده: (3815 مشاهده)
مقدمه: مشکلات اصلی کودکان با اختلال یادگیری در شناخت و حواس میباشد، این پژوهش با هدف مقایسه حافظهی فعال و سبکهای پردازش حسی در کودکان دختر و پسر دارای اختلال یادگیری نوشتاری در شهر گرگان انجام شد. روش: روش انجام پژوهش توصیفی از نوع مورد-شاهدی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دختران و پسران دارای اختلال یادگیری نوشتاری شهرستان گرگان سنین 8 تا 10 در حال درمان در مرکز اختلالات یادگیری در تابستان 1396 تشکیل دادند. با توجه به روش پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به ازای گروه پسران 50 و دختران 58 نمونه انتخاب شدند. با توجه به ابزارهای پژوهش، ابزار پروفایل حسی Dunn (1999) از والدین کودکان دریافت گردید و ابزار حافظهی فعال(1980) Daneman & Carpenter مستقیما از کودکان سوالات پرسیده شد و اطلاعات مرتبط با پردازش و اندوزش در حافظه دریافت گردید. داده ها با توجه به روش تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل گردید. یافتهها: نتایج حاکی از آن است که بین دو گروه دختر و پسر دارای اختلال یادگیری نوشتاری درخرده مقیاسهای پردازش و اندوزش از متغیر حافظه فعال و خرده مقیاس پردازش شنیداری، پردازش چندگانه حسی و تلقین مرتبط با وضعیت بدنی حرکت ازمتغیر سبکهای پردازش حسی تفاوت معناداری وجود دارد (p<0.01). نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده در حافظهی فعال و سبکهای پردازش به طور کلی گروه پسران در وضعیت نامناسبتری میباشد که نیازمند توجه ویژه توسط درمانگران و رویکردهای درمانی متمرکزتر میباشند.
Sangani A, jangi P, Ramak N. The comparison of active memory and sensory processing styles in boys and girls children with writing learning disorder. JPEN 2019; 6 (2) :30-36 URL: http://jpen.ir/article-1-417-fa.html
سنگانی علیرضا، جنگی پریا، رامک ناهید. مقایسه حافظه ی فعال و سبکهای پردازش حسی در کودکان دختر و پسر دارای اختلال یادگیری نوشتاری. مجله پرستاری کودکان. 1398; 6 (2) :30-36