استاد گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، hasanzadeh.r@gmail.com
چکیده: (3751 مشاهده)
مقدمه:بر اساس نظریه یادگیری حرکتی بهینه، عوامل خودمختاری و تمرکز توجه بیرونی، عملکرد و یادگیری مهارتهای حرکتی را تسهیل میکنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر عوامل خودمختاری، تمرکز توجه و ترکیب این عوامل بر اجرای مهارت دستخط در کودکان با اختلال بیش فعالی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی کودکان کلاس دوم و سوم ابتدایی استان بابل در سال تحصیلی 1397-1396، تشکیل داد. برای غربالگری کودکان مبتلا به ADHD از مقیاسهای معلم و والدین کانرز استفاده شد. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. نمونه شامل 24 کودک بود که در گروه آزمایش 12 کودک و در گروه کنترل 12 کودک گمارده شدند. سپس از ابزار ارزیابی دستنویس فارسی حوائی و همکاران برای سنجش دستخط کودکان به عنوان پیشآزمون برای هر دو گروه استفاده شد. کودکان گروه آزمایش در موقعیتهای خودمختاری و تمرکز توجه بیرونیقرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. در پایان این دوره ابزار سنجش دستخط کودکان به عنوان پسآزمون در مورد هر دو گروه اجرا شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس در سطح (P<0/001)مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که کودکان با اختلالبیش فعالی گروه آزمایش در موقعیت کنترل/خودمختاری نسبت به موقعیتهای دیگر عملکرد بهتری داشتند (P<0/001). تفاوت معنیدار دیگری بین موقعیتهای دیگر مشاهده نشد. نتیجه گیری:براساس نتایج این پژوهش، بهبود مهارت دستخط، خودمختاری موثرتر از تمرکز توجه بیرونی میباشد و ویژگی اجرای خودکار مهارت دستخط در کودکان و همچنین اهمیت خودمختاری برای بهبود مهارت دستخط نشان داده شد.
farhangnia S, hasanzade R, ghorbani S. The effect of autonomy factors, focus attention and the combination of these factors on the implementation of hands-on skills in children with attention deficit / hyperactivity disorder. JPEN 2020; 6 (4) :30-39 URL: http://jpen.ir/article-1-436-fa.html
فرهنگ نیا ساجده، حسن زاده رمضان، قربانی سعید. تاثیر خودمختاری و تمرکز توجه بیرونی بر اجرای مهارت دستخط در کودکان با اختلال بیش فعالی. مجله پرستاری کودکان. 1399; 6 (4) :30-39