دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران ، afaridehtikdari@yahoo.com
چکیده: (3963 مشاهده)
مقدمه:درسالهایاخیرپژوهشگرانبردانشآموزانیمتمرکزشده اندکهچالشهاییدریادگیری دروس دارند و این، بر روند تحصیل آنها تأثیر چشمگیری دارد.پژوهشحاضرباهدفبررسیاثربخشیتقویت حافظه فعال در بهبود عملکرد خواندن و ارتقاء ظرفیت حافظه فعال کودکان دارای اختلال در خواندنانجامشد. روش: روشپژوهشآزمایشیباطرحپیشآزمون - پس- آزمونباگروهآزمایشوکنترلبود. جامعهآماریشاملتمامیدانشآموزان نارساخوانمقطعابتدایی پایه سوم، چهارم و پنجم شهرکرماندرسالتحصیلی 96-97 بودکهازبینآنها 30 نفرباروشنمونهگیریدر دسترسانتخابوبه تصادفدردوگروهآزمایشوکنترلجایدهیشدند.برایجمعآوریدادههاازماتریس های پیش رونده ریون، آزمونرسمیخواندنونارساخوانینِماو آزمونحافظهکاریوکسلر استفادهشد. برنامهتقویتیرایانهیار،طی 25جلسهبهگروهآزمایشآموزشدادهشد،درحالیکهگروهکنترل آموزشیدریافتنکردند. یافته ها:نتایجتحلیلکوواریانسنشان دادتفاوت معناداری بیننمراتحافظهفعال (0/05>p) وعملکردخواندن (0/05>p) دوگروهپسازاعمالمداخله وجوددارد. میان حافظه فعال شنیداری و حافظه فعال دیداری گروه خواندن و تفاوت معنیداری وجود ندارد (0/05<p). نتیجه گیری: آموزشوتوجهبهتقویتحافظه فعال در بهبود عملکرد خواندن کودکان و همچنین پیشبرد سطح حافظه ایشان نقش اساسی دارد.
Tikderi A, Kafi H. Effect of Working Memory Training on the Improving Reading Performance and Working Memory Capacity in Children with Dyslexia. JPEN 2020; 7 (1) :50-61 URL: http://jpen.ir/article-1-438-fa.html
تیکدری آفریده، کافی حکیمه. اثربخشی تقویت حافظه فعال در بهبود عملکرد خواندن و ارتقاء ظرفیت حافظه فعال کودکان دارای اختلال در خواندن. مجله پرستاری کودکان. 1399; 7 (1) :50-61