[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( پاییز 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی تقویت حافظه فعال در بهبود عملکرد خواندن و ارتقاء ظرفیت حافظه فعال کودکان دارای اختلال در خواندن
آفریده تیکدری ، حکیمه کافی
دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران ، vahidi.s@gmail.com
چکیده:   (111 مشاهده)
مقدمه: در سال های اخیر پژوهشگران بر دانش‌آموزانی متمرکز شده اند که چالش‌هایی در یادگیری دروس دارند و این، بر روند تحصیل آنها تأثیر چشمگیری دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تقویت حافظه فعال در بهبود عملکرد خواندن و ارتقاء ظرفیت حافظه فعال کودکان دارای اختلال در خواندن انجام شد.
روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس- آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی پایه سوم، چهارم و پنجم  شهر کرمان در سال تحصیلی 96-97 بود که از بین آن ها 30 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جای‌دهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از ماتریس های پیش رونده ریون، آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی نِما و آزمون حافظه کاری وکسلر استفاده شد. برنامه تقویتی رایانه‌یار، طی 25 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد، درحالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند.
یافته­ ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد تفاوت معناداری بین نمرات حافظه فعال (0/05>p ) و عملکرد خواندن (0/05>p ) دو گروه پس از اعمال مداخله وجود دارد. میان حافظه فعال شنیداری و حافظه فعال دیداری گروه خواندن و تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (0/05<p).
نتیجه­ گیری: آموزش و توجه به تقویت حافظه فعال در بهبود عملکرد خواندن کودکان و همچنین پیشبرد سطح حافظه ایشان نقش اساسی دارد.
واژه‌های کلیدی: حافظه فعال، نارساخوانی، برنامه تقویتی حافظه فعال
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/2 | پذیرش: 1398/4/25 | انتشار: 1399/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tikderi A, Kafi H. Effect of Working Memory Training on the Improving Reading Performance and Working Memory Capacity in Children with Dyslexia. JPEN. 2020; 7 (1)
URL: http://jpen.ir/article-1-438-fa.html

تیکدری آفریده، کافی حکیمه. اثربخشی تقویت حافظه فعال در بهبود عملکرد خواندن و ارتقاء ظرفیت حافظه فعال کودکان دارای اختلال در خواندن. مجله پرستاری کودکان. 1399; 7 (1)

URL: http://jpen.ir/article-1-438-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4218