[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 69-62 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر قصه نویسی بر مهارت حل مسئله کودکان12- ۸ سال مقیم در مراکز شبه خانواده استان گلستان (1397)
حمید حجتی ، نفیسه حکمتی پور
گروه پرستاری، واحد عل ی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلام ی، عل ی ابادکتول، ایران ، n_hekmati68@yahoo.com
چکیده:   (3261 مشاهده)
مقدمه: کودکان بی سرپرست و بدسرپرست از حمایت موثر والدین و نیز از مزایای زندگی در خانواده محروم هستند. مراقبت، درک همدلانه و مشارکت، ساختار قدرت شفاف و حل مسئله از کارکردهای ضروری خانواده است. یکی از مهمترین روش ها در حل تعارضات، مهارت حل مسئله است. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر قصه نویسی بر مهارت  حل مسئله کودکان12- ۸ سال مقیم در مراکز شبه خانواده استان گلستان در سال (1397) بود.
روش : این پژوهش از نوع تجربی پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمودنی و کنترل بود. این مطالعه تجربی به صورت یک سو کور و گروه های موازی با حﺠم ﻧموﻧه ۲۲ ﻧفر در هر گروه در مراکز نگهداری از کودکان مقیم در مراکز شبه خانواده انجام شد. مراکز به صورت احتمالی خوشه ای انتخاب شدند. تخصیص تصادفی آنها در دو گروه مراقبت معمول و گروه قصه نویسی با استفاده از پاکت های مهر و موم شده انجام شد. گروه قصه نویسی ۸ جلسه ۴۵ دقیقه ای تحت نظارت کمک پژوهشگر مداخله را دریافت نمود و گروه مراقبت معمول در طی این دوره هیچ مداخله ای دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در ای مطالعه پرسشنامه کسیدی و لانگ بود.
یافته ها: مهارت حل مسئله، در دو گروه قصه نویسی و معمول قبل از دوره مداخله اختلاف آماری معنی‌داری نداشت و تفاوتی نداشتند(0/14P=)، اما این آزمون در دو گروه بعد از اجرای مداخله قصه‌نویسی اختلاف معنی‌داری را نشان داد(0/001P<).
نتیجه گیری: مداخلات شناختی رفتاری مانند قصه نویسی می توانند برای کودکانی با شرایط خاص سودمند بوده و سبب رشد و تحول شناختی در آنان گردند.  مداخلاتی مانند قصه نویسی، قصه گویی و روایت درمانی می توانند با قرار دادن کودکان در شرایط و استفاده از تخیل آن ها موجب ارتقاء مهارت هایی همچون مهارت حل مسئله شوند.
واژه‌های کلیدی: قصه ﻧویسی، مراکز شبه خانواده، مهارت حل مسئله
متن کامل [PDF 1159 kb]   (1569 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/19 | پذیرش: 1398/10/2 | انتشار: 1398/12/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hojjati H, hekmatipour N. Effect of Story-writing on the problem-solving skills of 8-12 year-old children living in Permanent Residential Centers. JPEN 2021; 6 (3) :62-69
URL: http://jpen.ir/article-1-453-fa.html

حجتی حمید، حکمتی پور نفیسه. تاثیر قصه نویسی بر مهارت حل مسئله کودکان12- ۸ سال مقیم در مراکز شبه خانواده استان گلستان (1397). مجله پرستاری کودکان. 1399; 6 (3) :62-69

URL: http://jpen.ir/article-1-453-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4657