گروه پرستاری، واحد عل ی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلام ی، عل ی ابادکتول، ایران ، n_hekmati68@yahoo.com
چکیده: (3261 مشاهده)
مقدمه: کودکان بی سرپرست و بدسرپرست از حمایت موثر والدین و نیز از مزایای زندگی در خانواده محروم هستند. مراقبت، درک همدلانه و مشارکت، ساختار قدرت شفاف و حل مسئله از کارکردهای ضروری خانواده است. یکی از مهمترین روش ها در حل تعارضات، مهارت حل مسئله است. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر قصه نویسی بر مهارت حل مسئله کودکان12- ۸ سال مقیم در مراکز شبه خانواده استان گلستان در سال (1397) بود. روش : این پژوهش از نوع تجربی پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمودنی و کنترل بود. این مطالعه تجربی به صورت یک سو کور و گروه های موازی با حﺠم ﻧموﻧه ۲۲ ﻧفر در هر گروه در مراکز نگهداری از کودکان مقیم در مراکز شبه خانواده انجام شد. مراکز به صورت احتمالی خوشه ای انتخاب شدند. تخصیص تصادفی آنها در دو گروه مراقبت معمول و گروه قصه نویسی با استفاده از پاکت های مهر و موم شده انجام شد. گروه قصه نویسی ۸ جلسه ۴۵ دقیقه ای تحت نظارت کمک پژوهشگر مداخله را دریافت نمود و گروه مراقبت معمول در طی این دوره هیچ مداخله ای دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در ای مطالعه پرسشنامه کسیدی و لانگ بود. یافته ها: مهارت حل مسئله، در دو گروه قصه نویسی و معمول قبل از دوره مداخله اختلاف آماری معنیداری نداشت و تفاوتی نداشتند(0/14P=)، اما این آزمون در دو گروه بعد از اجرای مداخله قصهنویسی اختلاف معنیداری را نشان داد(0/001P<). نتیجه گیری: مداخلات شناختی رفتاری مانند قصه نویسی می توانند برای کودکانی با شرایط خاص سودمند بوده و سبب رشد و تحول شناختی در آنان گردند. مداخلاتی مانند قصه نویسی، قصه گویی و روایت درمانی می توانند با قرار دادن کودکان در شرایط و استفاده از تخیل آن ها موجب ارتقاء مهارت هایی همچون مهارت حل مسئله شوند.
hojjati H, hekmatipour N. Effect of Story-writing on the problem-solving skills of 8-12 year-old children living in Permanent Residential Centers. JPEN 2021; 6 (3) :62-69 URL: http://jpen.ir/article-1-453-fa.html
حجتی حمید، حکمتی پور نفیسه. تاثیر قصه نویسی بر مهارت حل مسئله کودکان12- ۸ سال مقیم در مراکز شبه خانواده استان گلستان (1397). مجله پرستاری کودکان. 1399; 6 (3) :62-69