[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( پاییز 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 97-87 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی و حل مسئله بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان استعدادهای درخشان
عسگر نوح پور ، علی نقی اقدسی ، امیر پناه علی
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ، asgar.noohpour.psy@gmail.com
چکیده:   (2894 مشاهده)
مقدمه: در علوم‌رفتاری به‌طور عام و در روانشناسی به طور خاص یک توجه ویژه به اهمیت خودکارآمدی در موفقیت‌های افراد در حوزه‌های مختلف زندگی بویژه تحصیل وجود دارد. در راستای کمک به خودکارآمدی‌تحصیلی دانش‌آموزان می‌توان از راهبردهای کمک‌خواهی و حل‌مسئله  بهره برد.  هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه‌ی اثربخشی آموزش راهبردهای کمک‌خواهی و حل‌مسئله بر خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان استعدادهای درخشان بود.
روش‌: روش پژوهش حاضرنیمه‌تجربی(پیش‌آزمون- پس‌آزمون) با استفاده از دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. 72 نفر از دانش‌آموزان پایه دهم دبیرستان پسرانه(شهید مدنی) استعدادهای درخشان ناحیه 4 تبریز در سال تحصیلی 98-1397 به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و سپس بصورت تصادفی در سه گروه آموزش راهبرد کمک‌خواهی، آموزش مهارت‌های حل‌مسئله و کنترل جایگزین شدند. برای گروه اول آموزش راهبردهای کمک خواهی(هفته‌ای یک جلسه یک ساعته)و برای گروه دوم آموزش مهارت‌های حل‌مسئله (هفته‌ای یک جلسه یک ساعته)اعمال شد و گروه کنترل آموزشی دریافت ننمود. همه آزمودنی‌ها قبل از آغاز آموزش و پس از آن، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی برتولد (2005) را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل‌کواریانس تک‌متغیره استفاده شد.
یافتهها:نتایج نشان داد که میانگین نمرات خودکارآمدی‌تحصیلی در گروه آموزش مهارت‌های حل‌مسئله نسبت به گروه آموزش راهبردهای کمک‌خواهی و در گروه آموزش راهبردهای کمک‌خواهی نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون افزایش یافته است(p<0/05).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش‌مهارت‌های حل‌مسئله در ارتقای خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان مؤثرتر از آموزش راهبردهای کمک‌خواهی است.
واژه‌های کلیدی: راهبردهای کمک‌خواهی، حل‌مسئله، خودکارآمدی تحصیلی، دانش‌آموزان.
متن کامل [PDF 299 kb]   (1212 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/29 | پذیرش: 1398/6/5 | انتشار: 1399/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noohpour A, Agdasi A N, Panahali A. Comparison of the effectiveness of help-seeking and Problem Solving Strategies Training on academic self-efficacy of Talented Students. JPEN 2020; 7 (1) :87-97
URL: http://jpen.ir/article-1-458-fa.html

نوح پور عسگر، اقدسی علی نقی، پناه علی امیر. مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی و حل مسئله بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان استعدادهای درخشان. مجله پرستاری کودکان. 1399; 7 (1) :87-97

URL: http://jpen.ir/article-1-458-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645