[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 4 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 71-84 برگشت به فهرست نسخه ها
رهبری خلاق آموزشی و تأثیر آن بر رشد کودک و نوجوان: یک مطالعه مروری
لیلا مومنیان ، حمید رحیمیان، عباس عباسپور، نورعلی فرخی، فرامرز سهرابی اسمرود
دانشیار رشته مدیریت آموزشی، گروه آموزشی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران ، rahimiyan@atu.ac.ir
چکیده:   (414 مشاهده)
مقدمه: خلاقیت در بالاترین سطح فعالیتهای شناختی انسان است که در فکر، اندیشه، قلم، رفتار و عمل انسان جلوه پیدا می کند. رهبری خلاق ریشه در رهبری تحولی دارد و منظور از آن گسترش و بسط ظرفیت‌ها و توانایی­های فردی است که در نقش‌ها یا فرآیندهای رهبری کارآمد باشند و افراد را قادر سازند به طور پربازده با یکدیگر کار کنند. پژوهش حاضر با هدف «مروری بر منابع علمی در مورد رهبری خلاق آموزشی و بررسی تأثیر آن در رشد کودکان و نوجوانان » صورت گرفت.
روش: مقاله حاضر به صورت مروری بر متون و با استفاده ازمطالعات کتابخانه‌ای و اینترنتی در سال 1397انجام شد، کلیدواژه‌های خلاقیت، رهبری و مدیریت، نوآوری سازمانی، مدارس، آموزش و پرورش، و کودکان و نوجوانان به صورت فارسی و انگلیسی در پایگاه داده‌های معتبر از جمله ,Noormags, Magiran , Science Direct, Database Information Scientificو Google Scholar و مطالعات کتابخانه‌ای در کتب علمی منتشرشده استفاده شد.
 یافته ها: با در نظر همه تعاریف رهبری، در چند ویژگی باهم مشترکند که عبارتند از: رهبری یک فرآیند هدفمند و مبتنی بر ارزش و آرمان  است و وابسته به وجود گروه، به عبارتی رهبری هنر نفوذ در زیردستان و وابسته به زمینه است. عملکرد خلاقانه زمانی بروز می­کند که افراد انگیزش بالایی دارند و درباره عقاید خود اشتیاق دارند و از سائق درونی بالایی برخوردارند. عموماً سه دسته رهبران آموزشی خلاق معرفی شده‌اند: رهبرانی که پارادایم‌ها و الگوهای موجود را می‌پذیرند؛ رهبرانی که پارادایم‌های موجود را نفی می‌کنند؛ و رهبرانی که پارادایم‌های موجود را ترکیب می‌کنند.
نتیجه گیری: نوآوری یکی از مهم­ترین مشخصه­هایی است که در پرورش رهبری خلاق مورد تاکید قرار می­گیرد. به طور کلی چهار توانمندی اصلی در رهبری خلاق عبارت از خودآگاهی، چابکی و مهارت یادگیری، تاثیر گذاری و مهارت های ارتباطی هستند. رهبری که خود خلاق باشد و افراد خلاق را درک نمایند، قادر است برای هدایت خلاقیت فرایند کار خلاق را درک کند و می داند چگونه افراد خلاق را برگزیند، قادر به تحریک رفتار خلاق آنان است و در نتیجه فضای لازم و مطلوب جهت پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان را فراهم می­آورد.
واژه‌های کلیدی: رهبری، خلاقیت، رهبری خلاق
متن کامل [PDF 360 kb]   (68 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/20 | پذیرش: 1398/6/24 | انتشار: 1399/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Momenian L, Rahimian H, Abbaspour A, Farrokhi N, Sohrabi Asmaroud F. Educational Creative Leadership and it's affected in development Child and Adolescent: A Review Study. JPEN. 2020; 6 (4) :71-84
URL: http://jpen.ir/article-1-470-fa.html

مومنیان لیلا، رحیمیان حمید، عباسپور عباس، فرخی نورعلی، سهرابی اسمرود فرامرز. رهبری خلاق آموزشی و تأثیر آن بر رشد کودک و نوجوان: یک مطالعه مروری. مجله پرستاری کودکان. 1399; 6 (4) :71-84

URL: http://jpen.ir/article-1-470-fa.html



دوره 6، شماره 4 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162