استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران ، anesayan@gmail.com
چکیده: (2917 مشاهده)
مقدمه: نظریه ذهن به توانایی پیش بینی و اسناد حالات ذهنی به خود و دیگران اشاره دارد. هدف از این مطالعه، مقایسه نظریه ذهن در کودکان بی سرپرست و عادی 6-3 ساله و تعیین ارتباط آن با سن و هوش بود. روش: این مطالعه از نوع علی-مقایسهای و جامعه این پژوهش شامل کلیه کودکان عادی و بیسرپرست شهر کرمانشاه بود. نمونه شامل 101کودک عادی و بیسرپرست میشد که در سال 97-96 در مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و مهدکودک ها حضور داشتند و به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش نظریه ذهن از دو تکلیف محتوای غیر منتظره و انتقال غیرمنتظره و برای ارزیابی هوش از مقیاس هوش وکسلر (فرم پیش دبستانی) استفاده شد. یافته ها: بین کودکان عادی و بی سرپرست تفاوت آماری معنی داری در دستیابی به نظریه ذهن وجود دارد (0/05p<). همچنین بین سن و دستیابی به نظریه ذهن رابطه معنیداری وجود دارد (0/05p<). علاوه بر این مشخص شد بین انتقال غیرمنتظره با هوش رابطه آماری معنی داری وجود دارد (0/05p<)، در حالی که بین هوش و محتوای غیرمنتظره رابطه آماری معنی داری وجود ندارد (0/05p>). نتیجه گیری: با استناد به یافته های فوق می توان گفت که دستیابی به نظریه ذهن در کودکان عادی و بی سرپرست تفاوت وجود دارد. بنابراین باید یه مقوله اجتماعی شدن و مفاهیم مرتبط با آن در مراکز مخصوص نگهداری کودکان بی سرپرست توجه بیشتری شود.
Nesayan A, Porsalemiyan S. Theory of mind in normal and orphaned children: its relationship with age and intelligence. JPEN 2021; 7 (2) :87-93 URL: http://jpen.ir/article-1-471-fa.html
نسائیان عباس، پورسالمیان شمسی. نظریه ذهن در کودکان عادی و بی سرپرست: ارتباط آن با سن و هوش. مجله پرستاری کودکان. 1399; 7 (2) :87-93