کارشناس ارشد مشاوره خانواده، مرکز مشاوره تدبیر، ارومیه، ایران ، zhila.mahri@gmail.com
چکیده: (2264 مشاهده)
مقدمه: اختلال بیش فعالی شیوع نسبتاً بالایی دارد و مشکلات زیادی را برای کودک، والدین، معلمان و جامعه به وجود می آورد. این تحقیق بهمنظور اثربخشی قصه درمانی بر ناسازگاری رفتاری و سلامت روانشناختی کودکان بیش فعال شهر کرمان انجام شد. روش کار: روش این تحقیق، نیمه تجربی و به روش پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانش آموزان بیش فعال (12-7 سال) شهر کرمان در سال 1398 بودند. با استفاده از روش هدفمند، تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) انتخاب شدند. 10 جلسه آموزش 90 دقیقه ای مداخله بر روی گروه آزمایشی انجام شد. گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. آزمودنیها به پرسشنامههای کانزر والدین، فهرست رفتاری کودکان آشنباخ و سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر، قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. نمرات آزمودنیها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که قصه درمانی باعث کاهش ناسازگاری رفتاری و افزایش سلامت روانشناختی کودکان بیش فعال میشود (0/01P<). نتیجه گیری: قصه درمانی در کاهش ناسازگاری رفتاری و افزایش سلامت روانشناختی کودکان بیش فعال موثر بود. بنابراین از این نوع درمان میتوان برای تغییر و اصلاح رفتاری و بهبود سلامت روان کودکان بیش فعال در مراکز درمانی استفاده کرد.
panahi S, maheri Z. The effectiveness of narrative therapy on behavioral mal adaptation and psychological health of children with ADHD in Kerman. JPEN 2021; 8 (1) :56-64 URL: http://jpen.ir/article-1-483-fa.html
پناهی فر سجاد، ماهری نوریانی ژیلا. اثربخشی قصه درمانی بر ناسازگاری رفتاری و سلامت روانشناختی کودکان بیش فعال. مجله پرستاری کودکان. 1400; 8 (1) :56-64