دکتری تخصصی پرستاری، استادیار،گروه پرستاری ، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران ، Maryam.Radmehr3132@gmail.com
چکیده: (2464 مشاهده)
مقدمه: اختلالات شنوایی، شایعترین نقص مادرزادی هنگام تولد است است. کودکان ناشنوا علاوه بر مشکلات روحی و اجتماعی از برخی مشکلات جسمی نیز رنج می برند این مطالعه با هدف بررسی وضعیت سلامت و کیفیت زندگی کودکان مبتلا به معلولیت شنوایی و ارتباط آنها با مشخصات فردی کودکان انجام شد. روش: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی کلیه کودکان با معلولیت شنوایی و تحت پوشش سازمان بهزیستی در شمال خوزستان درسال1398 که شامل44 کودک 6-1 ساله بودند شرکت داشتند. جهت جمع آوری داده ها همزمان با بررسی وضعیت سلامت کودکان با انجام معاینات بالینی و ارزبابی شاخص های مهم بهداشتی، از پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان پیش دبستان(فکس، 2000) استفاده شد. یافته ها: رفتار بهداشتی اکثر کودکان(61%) در این مطالعه متوسط و شاخص توده بدنی 70% کودکان بیش از حد طبیعی بود. میانگین و انحراف معیار نمره کیفیت زندگی کودکان 14.48±79.13 و کمترین در بعد رشد اجتماعی بود. بین تعداد فرزندان خانواده و رفتارهای بهداشتی کودکان رابطه منفی و معنا داری وجود داشت(0/001>P و 0.69- =r ). همچنین با افزایش تحصیلات پدر دراین مطالعه شاخص توده بدن کودکان به طور معنا داری کاهش و به حد طبیعی نزدیک می شد(0/026=P و0.33- =r). دراین مطالعه رابطه معنا داری بین سن کودک و سن پدر با نمره کیفیت زندگی کودکان به دست امد (0.35 =r). نتیجه گیری: افزایش وزن، کاهش نسبی رشد اجتماعی کودکان و تعداد زیاد فرزندان این خانواده ها همچنین کمتر بودن کیفیت زندگی کودکان در سنین پایین تر از مشکلات خانواده ها در این مطالعه بود. همچنین نقش زیاد پدران در سلامت و کیفیت زندگی این کودکان حایز اهمیت بود. توجه به نتایج این مطالعه می تواند در ارتقاء کیفیت سلامت این کودکان در هنگام اجرای این برنامه ها توسط مسیولین مفید باشد.
radmehr M, pelarak F, khosropanah M H. Investigation of health status and quality of life of children with hearing disabilities and their relationship with children's demographic characteristics. JPEN 2021; 7 (3) :21-28 URL: http://jpen.ir/article-1-517-fa.html
رادمهر مریم، پلارک فردوس، خسروپناه محمدحسین. بررسی وضعیت سلامت و کیفیت زندگی کودکان مبتلا به معلولیت شنوایی و ارتباط آنها با مشخصات فردی کودکان. مجله پرستاری کودکان. 1400; 7 (3) :21-28