استادیار،گروه روانشناسی وعلوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه خاتم،تهران ،ایران. ، a.khodabakhshid@khatam.ac.ir
چکیده: (4332 مشاهده)
مقدمه : مشکلات رفتاری کودکان بهعنوان رفتارهای مقابلهای و برون نمود توصیف میشوند و غالباً متوجه دیگران از جمله؛ مادر به عنوان مراقب اصلی هستند تا خود کودک. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش الگوی والدگری مثبت بر خودکارآمدی ، ناگویی هیجانی و بار روانی مادران کودکان با مشکلات رفتاری انجام شد. روش : روش این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعه پژوهش مادران کودکان با اختلالات مشکلات رفتاری شهر الیگودرز در نیمه اول سال تحصیلی 99-1398بودند که از میان انها مادران 30 دانش آموز با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند (هرگروه 15نفر). گروه ازمایش 12جلسه 90دقیقه ای آموزش والدگری مبتنی بر روان شناسی مثبت را دریافت کردند و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه های خودکارآمدی والدینی دومکا (1996)، ناگویی هیجانی تورنتو (1994)، مقیاس بار روانی پای وکویر (1984) و مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز(1998) ـ فرم والدین بودند. دادهها در این بخش با روش تحلیل واریانس آمیخته ، آزمون شاپیروویلک ، آزمون ماچلی و آزمون لوین باکمک نرمافزار SPSS نسخه 22 تجزیهوتحلیل شدند. یافته ها : یافته ها نشان دادکه در مرحله پس آزمون بین آنها از نظر هرسه متغیر خودکارآمدی ، ناگویی هیجانی و بار روانی تفاوت معنی داری وجود داشت. به عبارت دیگر،آموزش برنامه والدگری مثبت باعث افزایش خودکارآمدی و p<0/05) 11/6 F=)کاهش ناگویی هیجان,p<0/05). 23/16=)و کاهش بار روانی(F=8/01, P<0.05)در مادران کودکان با مشکلات رفتاری شد. نتیجه گیری : برنامه والدگری مبتنی بر روان شناسی مثبت با تاکید بر جنبه های روان شناسی مثبت از جمله؛ ارتقای عزت نفس، خودکارآمدی و تقویت جنبه های مثبت در زندگی می تواند به مادرانی که فرزندان دارای مشکلات رفتاری هستند کمک کند.
karimzadeh M, khodabakhshi-koolaee A, Davoodi H, Heidari H. The effectiveness of a parenting program based on positive psychology on self-efficacy، emotional distress، and psychological burden on mothers of children with behavioral problems. JPEN 2021; 7 (3) :1-11 URL: http://jpen.ir/article-1-534-fa.html
کریم زاده مهرسا، خدابخشی کولایی آناهیتا، داوودی حسین، حیدری حسن. اثربخشی برنامه والدگری مبتنی بر روانشناسی مثبت گرا بر خودکارآمدی ، ناگویی هیجانی و بار روانی مادران کودکان با مشکلات رفتاری. مجله پرستاری کودکان. 1400; 7 (3) :1-11