دکترای مشاوره، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، بجنورد، ایران ، jajarmi_ma@yahoo.com
چکیده: (1194 مشاهده)
مقدمه: درمان نوروفیدبک جزء درمانهای جایگزین برای کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی در نظر گرفته شده است که هدف از آن بهینه سازی توانمندی های مغزی است. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی مداخله درمانی نوروفیدبک بر افزایش مهارتهای شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع طرح های نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه آزمایش و گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانشآموزان 7-11ساله دارای نشانههای اختلال نقص توجه/بیش فعالی شهر مشهد در سال تحصیلی 99-1398بود. نمونه پژوهش تعداد 24 نفر از افراد واجد شرایط که داوطلب شرکت در مطالعهشده بودند در دو گروه آموزش نوروفیدبک و کنترل اختصاص یافتند. آموزش نوروفیدبک در 36 جلسه برروی گروه آزمایش اجرا شد. مقیاسهای درجه بندی کانرز و هوش آزمای تهران- استنفورد- بینه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با تحلیل آزمون اندازه گیری مکرر و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد (05/0=α). نتایج: نتایج نشان داد درمان نوروفیدبک به طور معنی داری موجب افزایش مهارتهای شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی می شود(0/05≥p). نتیجه گیری: با توجه به یافتههای این پژوهش پیشنهاد میگردد از رویکرد درمانی آموزش نوروفیدبک جهت افزایش مهارتهای شناختی کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی استفاده شود.
rohbakhsh M, jajarmi M, ghashoni M. The effectiveness of neurofeedback intervention on increasing cognitive skills in children with attention deficit/hyperactivity disorder. JPEN 2022; 8 (4) :86-95 URL: http://jpen.ir/article-1-607-fa.html
روحبخش ایلی مقدم محمدرضا، جاجرمی محمود، قشونی مجید. اثربخشی مداخله درمانی نوروفیدبک بر افزایش مهارتهای شناختی کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی. مجله پرستاری کودکان. 1401; 8 (4) :86-95