[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 95-86 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مداخله درمانی نوروفیدبک بر افزایش مهارت‌های شناختی کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی
محمدرضا روحبخش ایلی مقدم ، محمود جاجرمی ، مجید قشونی
دکترای مشاوره، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، بجنورد، ایران ، jajarmi_ma@yahoo.com
چکیده:   (1194 مشاهده)
مقدمه: درمان نوروفیدبک جزء درمان­های جایگزین برای کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی در نظر گرفته شده است که هدف از آن بهینه سازی توانمندی های مغزی است. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی مداخله درمانی نوروفیدبک بر افزایش مهارت­های شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی بود.
روش­: پژوهش حاضر از نوع طرح های نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه آزمایش و گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانش‏آموزان 7-11 ساله دارای نشانه‏های اختلال نقص توجه/بیش فعالی شهر مشهد در سال ­تحصیلی 99-1398 بود. نمونه پژوهش تعداد 24 نفر از افراد واجد شرایط که داوطلب شرکت در مطالعه شده بودند در دو گروه آموزش نوروفیدبک و کنترل اختصاص یافتند. آموزش نوروفیدبک در 36 جلسه برروی گروه آزمایش اجرا شد. مقیاس­های درجه بندی کانرز و هوش آزمای تهران- استنفورد- بینه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با تحلیل آزمون اندازه گیری مکرر و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد (05/0=α).
نتایج: نتایج نشان داد درمان نوروفیدبک به طور معنی داری موجب افزایش مهارت­های شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی می شود(0/05p).
نتیجه­ گیری: با توجه به یافته­های این پژوهش پیشنهاد می­گردد از رویکرد درمانی آموزش نوروفیدبک جهت افزایش مهارت­های شناختی کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: اختلال نقص توجه/بیش فعالی، نوروفیدبک، مهارتهای شناختی
متن کامل [PDF 318 kb]   (426 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/19 | پذیرش: 1400/11/18 | انتشار: 1401/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rohbakhsh M, jajarmi M, ghashoni M. The effectiveness of neurofeedback intervention on increasing cognitive skills in children with attention deficit/hyperactivity disorder. JPEN 2022; 8 (4) :86-95
URL: http://jpen.ir/article-1-607-fa.html

روحبخش ایلی مقدم محمدرضا، جاجرمی محمود، قشونی مجید. اثربخشی مداخله درمانی نوروفیدبک بر افزایش مهارت‌های شناختی کودکان مبتلا به نقص توجه/بیش فعالی. مجله پرستاری کودکان. 1401; 8 (4) :86-95

URL: http://jpen.ir/article-1-607-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645