دانشگاه آزاد کرمانشاه ، fereshtehmohamadi48@gmail.com
چکیده: (18128 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی قصه درمانی برکاهش نشانه های اختلال اضطراب جدایی در کودکان دبستانی شهر کرمانشاه در سال 1392 انجام شده است.
روش : مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود که نمونه این پژوهش شامل 22 دختر دبستانی پایه اول دبستان می باشد که با استفاده از روش نمونه گیریی در دسترس شناسایی شدند، و به صورت تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل جایگزین شدند، هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان که دارای دو فرم ویژه والدین و معلمان است، مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که قصهدرمانی در کاهش نشانههای اختلال اضطراب جدایی کودکان در گروه مداخله مؤثر بود(p<0/001).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله، درمانگران و کسانی که با کودک کار میکنند میتوانند از قصه درمانی به عنوان یک تکنیک درمانی اثربخش در درمان اختلالات اضطرابی استفاده نمایند.
Karami J, Momeni K, Mohammadi F, Shahbazirad A. The effectiveness of narrative therapy for reducing symptoms of separation anxiety in children. JPEN 2015; 1 (3) :48-56 URL: http://jpen.ir/article-1-61-fa.html