[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 4 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 85-71 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان در ایران و ایالت واینه آمریکا: یک مطالعه تطبیقی
سیما پورتیمور ، منیر نوبهار ، حسن بابامحمدی
استاد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران ، Babamohamadi@semums.ac.ir
چکیده:   (326 مشاهده)
مقدمه: دوره آموزشی پرستاری نوزادان دوره­ای جهت تربیت مهم­ترین و تأثیرگذارترین متخصصان حوزه سلامت است. به منظور تعیین نقاط قوت، ضعف، راهبردهای کاربردی و تجربیات موفق برای برنامه درسی موجود، این مطالعه با هدف مقایسه برنامه آموزش کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه نوزادان در ایران و دانشکده پرستاری ایالت واینه آمریکا انجام شد.
روش: این مطالعه توصیفی- مقایسه‌ای در سال 2020 با استفاده از الگوی بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه با استفاده از کلید واژه ­های کوریکولوم(Curriculum)، برنامه(Program)، لاگ­بوک(Logbook) و  پرستاری نوزادان(Neonatal nursing) در موتور جستجوی گوگل اسکولار انجام شد. عناصر مقایسه­ای شامل فلسفه، رسالت، چشم انداز، ارزش­ها، اهداف، شرایط ورود، مدت زمان و دوره ­ها، استراتژی­های اجرایی، روش­های تدریس و ارزیابی و غیره می­باشد.
یافتهها: هر دو کشور مطابق با اصول اساسی برنامه­ریزی استراتژیک، تقریباً در برخی از موارد رسالت، و چشم­اندازمشابه بودند. اما تعریف رشته، شرایط و نحوه پذیرش در دوره، وضعیت شغلی فارغ­ التحصیلان، فلسفه، مأموریت، هدف کلی، نقش فارغ التحصیلان، قوانین و مقررات، پرداخت هزینه، ویژگی های ساختاری و پرسنلی و مباحث تحصیلات تکمیلی در آموزش پرستاری در دو دانشگاه متفاوت بود.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که برنامه پرستاری نوزادان ایران، در مقایسه با برنامه آمریکایی در دانشگاه ایالتی واینه، عمدتاً بر تحقیقات متمرکز بوده و در زمینه ­هایی مانند سازماندهی الزامات پذیرش دانشجو (از جمله مصاحبه، تاییدیه اخلاقی، پیشرفت تحصیلی)، قوانین بالینی، بهبود شایستگی دانشجویان در مهارت­ها و دانش تخصصی پرستاری نوزادان، و فراهم آوردن و ایجاد جایگاه بهتری برای دانش آموختگان در مقاطع بالینی دارای نقص اجرایی بوده است. بنابراین با شناسایی نقائص موجود بایستی در جهت ارتقاء برنامه آموزشی گام برداشته تا به نتایج بهتر و مراقبت با کیفیت در زمینه عمل پرستاری برسیم.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، کارشناسی ارشد، پرستاری نوزادان، ایران، دانشگاه ایالت واینه، آمریکا
متن کامل [PDF 345 kb]   (121 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/29 | پذیرش: 1400/11/20 | انتشار: 1401/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pourteimour S, Nobahar M, Babamohamadi H. Comparing the master curriculum of neonatal nursing in Iran and Wayne of America: A Comparative Study. JPEN. 2022; 8 (4) :71-85
URL: http://jpen.ir/article-1-636-fa.html

پورتیمور سیما، نوبهار منیر، بابامحمدی حسن. مقایسه برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان در ایران و ایالت واینه آمریکا: یک مطالعه تطبیقی. مجله پرستاری کودکان. 1401; 8 (4) :85-71

URL: http://jpen.ir/article-1-636-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4463