دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران ، naziryy@yahoo.com
چکیده: (1435 مشاهده)
مقدمه: نوجوانی دوره ای است که به دلیل تحولات جسمانی و روانی و اجتماعی شیوع رفتارهای خودجرحی و پرخاشگری در آن افزایش مییابد. پژوهش حاضر با هدفتعیین اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر خودزنی و پرخاشگری دانش آموزان با رفتار خودجرحی مقطع دبیرستان شهر شیراز صورت گرفت. روش : این تحقیق از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی و با پیشآزمون، پس آزمون، پیگیری و با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دختران نوجوان در سنین 18-14 سالهبود که به کلینیک مشاوره آموزش و پرورش شهر شیراز در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ارجاع داده شده بودند. با روش نمونه گیری در دسترس ۳۰ نفر که معیارهای ورود به تحقیق را دارا بودند انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند.ابزارهای پژوهشی شامل پرسشنامه پرخاشگری و پرسشنامه آسیب به خود بود که در مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری توسط شرکتکنندگان تکمیل شد. برای مادران گروه آزمایش آموزش مدیریت والدین طی 8 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد و در طی این مدت گروه شاهد درمانی دریافت نکرد.دادههای حاصل با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مکرر تحلیل شد. نتایج : طبق نتایج، میانگین گروه آزمایش برای پرخاشگری و خودزنی در پیش آزمون به ترتیب 87/121 و 87/15 بود که در پس آزمون به 93/62 و 33/9 کاهش یافت. آزمون منبع اثر زمان، آزمون منبع اثر گروه و آزمون منبع اثرهای تعامل زمان و گروه در نمرات خودزنی و آسیب به خوددر سطح 001/0 معنادار بود. بنابراین آموزش مدیریت والدین در کاهش نمرات پرخاشگری و خودجرحیبه طور معناداری موثر بوده است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه آموزش مدیریت والدین در کاهش پرخاشگری و خودجرحی دانش آموزان با رفتار خودجرحی مقطع دبیرستان شهر شیراز مؤثر بود.بنابراین متخصصان می توانند با طراحی برنامههای آموزشی مبتنی بر مدیریت والدین به کاهش پرخاشگری و رفتار خودجرحی در دانش آموزان کمک کنند.
keshtkar F, Naziri G, Mohammadi M, fath N. The effectiveness of parental management training on self-harm and aggression of students with self-injurious behavior in Shiraz high school. JPEN 2022; 9 (1) :56-64 URL: http://jpen.ir/article-1-638-fa.html
کشتکار فاطمه، نظیری قاسم، محمدی مسعود، فتح نجمه. اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر خودزنی و پرخاشگری دانش آموزان با رفتار خودجرحی مقطع دبیرستان شهر شیراز. مجله پرستاری کودکان. 1401; 9 (1) :56-64