[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( پاییز 1401 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 88-76 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین بسته رفتاردرمانی شناختی و اثربخشی آن بر خودکارآمدی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص دیکته
مهرناز پرویزیان ، محمدرضا بردیده ، محمد مظفری ، بنفشه امیدوار
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران. ، Mbardideh@yahoo.com
چکیده:   (937 مشاهده)
مقدمه: کودکان با اختلال یادگیری خاص دیکته اغلب دارای خودکارآمدی پایین هستند که اساسا از شکست­های تحصیلی و ادراک مشکل ناشی می­شود. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی مداخله رفتاردرمانی شناختی بر خودکارآمدی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص دیکته انجام شد.
روش : روش تحقیق در این پژوهش شبه­ آزمایشی از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه آموزشی و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان دارای اختلال خاص دیکته­نویسی در مقطع ابتدایی در مرکز توانمندسازان ذهن شهر تهران در سال تحصیلی 1400- 1399 بود. از بین آنها تعداد 30 دانش­ آموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص (دیکته) بر اساس ملاک­های ورود و خروج و به شیوه نمونه­گیری هدفمند و به صورت در دسترس گزینش شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار داده شدند. مداخله رفتاردرمانی شناختی برای گروه آزمایش به صورت 2 جلسه (90 دقیقه­ای) در هفته و به مدت یک ماه و نیم طی 6 هفته (12 جلسه) اجرا گردید و گروه کنترل در نوبت انتظار قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خودکارآمدی عمومی­ شرر (1982) بود. داده­ها با استفاده از تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند.   
نتایج: یافته ­های پژوهش نشان داد که مداخله رفتار درمانی شناختی بر خودکارآمدی دانش ­آموزان دارای اختلال یادگیری خاص دیکته تاثیرمعناداری داشت (P<0.05).
نتیجه­ گیری: با توجه به یافته­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که مداخله رفتاردرمانی شناختی قادر است سبب افزایش خودکارآمدی دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری خاص دیکته شود. لذا مراکز آموزشی، خدمات روان­شناختی و مشاوره می­توانند برای بهبود خودکارآمدی دانش ­آموزان دارای اختلال یادگیری خاص دیکته از این روش بهره­مند شوند.    
واژه‌های کلیدی: رفتاردرمانی شناختی، خودکارآمدی، اختلال یادگیری خاص دیکته
متن کامل [PDF 311 kb]   (369 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/29 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1401/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parvizian M, Bardideh M R, Mozafari M, Omidvar B. Cognitive behavioral therapy package and its effectiveness on self-efficacy of students special learning disorders (Dictation). JPEN 2022; 9 (1) :76-88
URL: http://jpen.ir/article-1-653-fa.html

پرویزیان مهرناز، بردیده محمدرضا، مظفری محمد، امیدوار بنفشه. تدوین بسته رفتاردرمانی شناختی و اثربخشی آن بر خودکارآمدی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص دیکته. مجله پرستاری کودکان. 1401; 9 (1) :76-88

URL: http://jpen.ir/article-1-653-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( پاییز 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645