عضو هیات علمی، دانشکده پرستاری، دانشکده پرستاری شازند، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران ، mjaras@yahoo.com
چکیده: (36 مشاهده)
مقدمه:استرس واقعیتی غیرقابل انکار و عاملی در جهت تحول زندگی آدمی و بعنوان یکی از مهمترین عوامل پیدایش بیماریها شناخته میشود که یکی ازگروههایی که در معرض استرسهای گوناگون قرار دارند، نوجوانان هستند. یکی از عواملی که باعث میشود برخی افراد کمتر از دیگران تحت تأثیر فشارهای مختلف قرار گرفته و کمتر آسیب ببینند، به کار بردن مهارتهای مقابلهای در برابر عوامل استرسزاست. هوش معنوی به عنوان یکی از مفاهیم جدید هوش، دربردارندهی نوعی سازگاری و رفتار حل مسئله است که از حیث مقابله با استرس امری مهم به حساب میآید. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط هوش معنوی و سبکهای مقابله با استرس در دختران نوجوان شهر گناباد در سال 1397 انجام شد. روش: این مطالعه مقطعی بر روی 300 نفر از دختران نوجوان12 تا 16 سال شهر گناباد به روش نمونهگیری طبقهای انجام شد. دادهها از طریق پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه هوش معنوی کینگ و پرسشنامه مقابله با استرساندلر و پارکر جمعآوری شد. نتایج: میانگین سنی دانشآموزان، پدران و مادران به ترتیب 14/25، 46/05و 41/75 سال بود. میانگین نمره هوش معنوی 14/99± 81/04 به دست آمد. بالاترین میانگین سبک مقابله با استرس مربوط به حیطه هیجان مدار11/85±52/70 میباشد. ارتباط معنیداری بین هوش معنوی و سبک مسئله مدار وجود داشت (0/001>P). نتیجه گیری: بین هوش معنوی و سبکهای مقابله با استرس ارتباط معنیداری وجود داشت لذا میتوان با ارتقای هوش معنوی و در نظر گرفتن نقش آن در انتخاب سبک مقابله با استرس در دختران نوجوان به آنان در حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانیشان کمک نمود.
Ebrahimi N, Abedipoor M, Karimi M, Jaras M. The relationship between spiritual intelligence and coping styles with stress in adolescent girls in Gonabad. JPEN 2023; 9 (3) :1-10 URL: http://jpen.ir/article-1-656-fa.html
ابراهیمی نجمه، عابدی پور مهدیه، کریمی منصوره، جرس میترا. ارتباط هوش معنوی و سبک های مقابله با استرس در دختران نوجوان شهر گناباد. مجله پرستاری کودکان. 1402; 9 (3) :1-10