استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، Mashhadi@um.ac.ir
چکیده: (43 مشاهده)
مقدمه: اختلال کم توجهی-بیش فعالی با مشکلات خواب و مشکلات رفتاری همراه است. هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمان ذهنآگاهی کودک بر مشکلات خواب و مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی بود. روش : این یک مطالعه کارآزمایی بالینی با طرح قبل و بعد و پیگیری با گروه کنترل بود. همه دختران7 تا 12 سال مبتلا به کم توجهی-بیش فعالی در شهرستان مشهد جامعۀ پژوهش را تشکیل دادند. در این پژوهش 38 دختر دارای اختلال کم توجهی-بیش فعالی به صورت تصادفی ساده در دو گروه مداخله (19 نفر) و کنترل (19 نفر) جایگزین شدند. برای گردآوری دادهها ازپرسشنامه رفتارهای خواب کودک (CSHQ) و سیاهه رفتاری کودک (CBCL) استفاده شد. برای گروه مداخله درمان ذهنآگاهی کودک در هشت جلسه اجرا شد و گروه کنترل هیچ نوع مداخلهای را در حین مطالعه دریافت نکردند. نتایج : آموزش ذهنآگاهی کودک کاهش مشکلات خواب(مقاومت در به خواب رفتن، پاراسومنیا و خوابآلودگی روزانه) و مشکلات رفتاری را در پسآزمون و پیگیری به همراه داشته است. (0/05>p). نتیجهگیری: آموزش ذهنآگاهی کودک برای کاهش مشکلات خواب و مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی پیشنهاد میشود.
Abdolahzadeh Z, Mashhadi A, Bigdeli I, Tabibi Z. The Effectiveness of Child Mindfulness Therapy on the Sleep Problems and Behavioral Problems of Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. JPEN 2023; 9 (3) :25-39 URL: http://jpen.ir/article-1-674-fa.html
عبداله زاده زینب، مشهدی علی، بیگدلی ایمان الله، طبیبی زهرا. اثربخشی درمان ذهنآگاهی کودک بر مشکلات خواب و مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی-بیش فعالی. مجله پرستاری کودکان. 1402; 9 (3) :25-39