[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( تابستان 1402 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 63-52 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر درمان شناختی رفتاری بر اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای، پرخاشگری و استرس تحصیلی در کودکان 10 تا 11 سال
مهسا حسین پور پاکزاد ، هادی فرهادی
استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، Hadifarhadi40@gmail.com
چکیده:   (659 مشاهده)

مقدمه: امروزه یکی از مهم‌ترین موارد سرگرم‌کننده، بازی‌های رایانه‌ای است که توجه کودکان را به خود جلب کرده و تأثیرات مخربی نیز بر جسم و روان آن‌ها باقی گذاشته است؛ بنابراین لزوم توجه و استفاده از روش­های جدید در جهت بهبود وضعیت موجود حائز اهمیت است.
روش : پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر درمان شناختی رفتاری بر اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای، پرخاشگری و استرس
تحصیلی کودکان ۱۰ تا 11 سال شهر اصفهان انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه با دوره­ی پیگیری بود. جامعه آماری شامل تمام کودکان 10 تا 11 سال اصفهان در سال بود. نمونه آماری نیز شامل 30 نفر از کودکانی بود که بیشترین اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای را داشتند و به شیوه‌ی نمونه‌گیری در دسترس انتخاب‌شده و به دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در ادامه گروه آزمایش 10 جلسه 90 تا ۱۲۰ دقیقه‌ای آموزش دریافت کردند. ابزارهای مورد استفاده برای جمع­آوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌ی اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای سلطانی و فرهادی (1395)، پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1932) و پرسشنامه استرس تحصیلی زاجاکاو (2005) بود. به‌منظور تحلیل داده‌ها نیز از نرم‌افزار آماری SPSS-23 و آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر نشان داد که بازی‌درمانی مبتنی بر درمان شناختی رفتاری در کاهش اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای، پرخاشگری و استرس تحصیلی کودکان 10 تا 11 سال مؤثر بوده است.
نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش بر تأثیر آنلاین بازی‌درمانی شناختی رفتاری بر اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای، پرخاشگری و استرس تحصیلی تأکید دارد؛ بنابراین پیشنهاد می­گردد درمانگران از این‌ رویکرد درمانی به‌عنوان یک روش سودمند بهره ببرند.

واژه‌های کلیدی: بازی‌درمانی مبتنی بر درمان شناختی رفتاری، اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای، پرخاشگری، استرس تحصیلی
متن کامل [PDF 282 kb]   (207 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/11 | پذیرش: 1401/9/18 | انتشار: 1402/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseinpoorpakzad M, Farhadi H. The Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy-Based Play Therapy on Computer Games Addiction, Aggression and School Stress in Children Ageing 10-11. JPEN 2023; 9 (4) :52-63
URL: http://jpen.ir/article-1-693-fa.html

حسین پور پاکزاد مهسا، فرهادی هادی. اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر درمان شناختی رفتاری بر اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای، پرخاشگری و استرس تحصیلی در کودکان 10 تا 11 سال. مجله پرستاری کودکان. 1402; 9 (4) :52-63

URL: http://jpen.ir/article-1-693-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645